11 Haziran 2014 Çarşamba
DÜNYA SİGORTACILIĞINDAKİ SON TRENDLER
Küresel ısınma, müşteri alışkanlıklarındaki değişim, mobil
ve bilgi teknolojilerindeki gelişmeler ve tabii ki dünya ekonomisinin içinde
bulunduğu durum; sigorta endüstrisinde değişimi hızlandıran etkenler olarak
ortaya çıkmıştır
Amerika ve Avrupa’nın hala ekonomik krizi atlatamamış
olması bu pazarlarda ön planda olan hayat sigortacılığında sorun yaratmaya
devam etmiş, hayat sigortalılarının getiri beklentilerine cevap veremeyen
sektörde ciddi daralmalar oluşmuştur. Diğer yandan bu düşük getiriler büyüme
dışında sektör için karlılık anlamında da çok önemli etki yaratmaya başlamış
olup özellikle Almanya’ da getiri garantisi verilerek satılan hayat ürünleri, garanti
verilen getiri ile bugünkü düşük faizler arasındaki fark kadar sigorta şirketlerinin
karlılıklarını olumsuz anlamda etkilemektedir
Diğer yandan yaşlanan nüfus (longevity) sigorta
endüstrisi için çok ciddi sorun teşkil etmekte özellikle hayat sigortacılığında
kullanılan aktueryal hesaplamalar bugünkü yaşam süresindeki değişimleri
öngöremediğinden sigorta sektörü önemli ölçüde maliyet yüklenmektedir. Bu
olumsuzluklara karşın sigorta sektörü bu segmente özgü yeni ürün geliştirme
çabalarına girmiş ve bu ürünleri pazarlamaya ve bu segmentten girdi sağlama
arayışlarına başlamıştır. Özellikle bu segmente dönük evde bakım ve benzeri
ürünler son dönemde en fazla rağbet gören ürünler olarak öne çıkmaktadır
Kanun ve yönetmeliklere uyum konusu da sigorta sektörünü
ciddi anlamda etkilemeye devam etmektedir. Uzun tartışmalar sonrasında 2016
yılına bırakılan Solvency 2 ye geçiş konusu çoğu sigortacı için hala önemli
ölçüde korku kaynağı olmaya devam etmektedir. Bu arada özellikle son dönemde
yapılan denetimler sonucunda; çifte fiyatlama (double pricing) ,yan satış
olarak ta adlandırılan sigortalının bilgisi olmadan yapılan satışlarda tespit
edilen önemli aksaklıklar şirketlerin iş yapma modellerini değiştirecek
gelişmeler gibi gözükmektedir. Diğer yandan risk yönetimi ve sermaye
yeterliliği konuları, bunun yanında hayat ürünlerinin daha fazla müşteri dostu
ve müşterinin anlayacağı bir anlayışla düzenlenmesi ihtiyacı, denetleme
mekanizmalarının üzerinde durdukları ve çözümlenmesini sigorta şirketlerinden
bekledikleri konular arasındadır
Bütün bu gelişmeler ışığında sigorta şirketlerinin bu gelişmeler
cevap verecek bir takım uygulama değişikliklerine gitmesi kaçınılmaz olmuş olup
bu konularda şirketler önemli stratejik yaklaşımlar oluşturma çabası içine
girmişlerdir. Özellikle 2014 yılında bu tür uygulamalardan öne çıkanlar sırası
ile aşağıdadır
1.Kendi organizasyonlarını tekrar gözden geçirmeleri ve
yeniden yapılanmaları gereklilik gibi gözükmekte, özellikle maliyet düşürücü
önlemler ile birlikte marjların arttırılmasına dönük çalışmaların yapılması en
önemli öncelik haline gelmiştir. Mali gelirin giderek düşmesinin yanında büyüme
gerçekleştiremeyen bir endüstride içeriye odaklanmak ve özellikle hasar
yönetimine ayrı bir önem verilerek bu alanda çok ciddi değişimler
gerçekleştirmek ve analizleri doğru biçimde bu alanda da kullanarak en doğru sonuçlar
çıkararak bunu iş kabul anlamında kullanmak gereklilik haline gelmiştir.
2.Değişen kanun ve yönetmeliklere uyum sağlamak,
özellikle denetleyen otoritelerin şirketlerin sermaye yeterliliği, komisyon
oranları ve özellikle müşterinin istismar edilmemesi konusunda çok ciddi
yaptırımlar getirmesi şirketlerin gerek ürün ve gerekse iş yapma biçimlerini bu
taleplere uyumlu hale getirmesine yol açmıştır
3. Hedeflenen segmentlerdeki müşterilere uygun doğru ürün
ve hizmet geliştirilmesi giderek önem kazanmaya başlıyor, özellikle cyber risk
olarak tanımlanan ve kısaca dataların çalınması şeklinde özetlenebilen
risklerin giderek önemli bir tehdit olarak algılanması bu alanda talebin
artacağı beklentisini de beraberinde getiriyor, oto sigortalarında tüm
ülkelerde devam eden fiyat savaşlarında özellikle aggregetor kanalı ile
satışların artış trendine girmesi de satış kanalları arasındaki rekabetin
artarak devam edeceğini gösteriyor
4. Dijital yatırımlarını arttırmak sureti ile bağlı
(connected)müşteriler yaratmak hemen hemen tüm şirketlerin uygulamaya
başladıkları önemli bir strateji olarak görülüyor, tabii bu alanda
dijitallleşmenin içinin doğru doldurulmadığı ve bu alanda ciddi kafa
karışıklığı olduğu da görülüyor, dijitalleşmenin sadece direkt satışa geçme
olmadığını dağıtım kanalı, müşteri, hasarın taraflarına yeni kanallar üzerinden
ulaşmayı kapsadığını, bunun yanında bu alandaki gelişmenin özellikle müşteri
bilgilerine direkt ulaşma ve bu alanda bilgi biriktirme konusunda sigorta
şirketlerine çok önemli avantaj yaratma potansiyeli taşıdığını da söylemeliyiz,
diğer yandan sosyal medya ve mobil teknolojilerinin doğru kullanılması ve
yönetilmesi de şirketlerin üzerinde durması gereken en önemli bir diğer konu
olarak gözüküyor
5. Datanın yönetilmesi ve big data yönetimi sonucunda
daha doğru stratejik kararlar üretilmesi de bir başka önemli alan olarak
görülüyor, özellikle hangi müşterinin hedefleneceğinden başlayarak, çapraz
satış, yeni müşteri yaratma,iş kabul, fiyatlama, ürün oluşturma, hasar, dağıtım
kanalı yönetimi gibi konularda geçmişe göre daha gelişmiş analiz imkanlarının
oluşması ve oluşan tespitleri uygulama imkanı yaratılması şirketlerin
farklılaşmasına yol açacak bir imkan olarak gözükmektedir
6. Özellikle Avrupa’da genişleme imkânının çok sınırlı
olması şirketleri yeni pazarlarda büyüme arayışına itmekte bu bakımdan sürekli
olarak bu alanda yeni girişimler gözlenmektedir. Daha önce büyük heveslerle
girilen Rusya, Orta ve Doğu Avrupa’daki yatırımlardaki beklentilerin
karşılamaması sonucunda bu pazarlara olan taleplerin düşmesi, Çin piyasasındaki
inanılmaz potansiyele rağmen bu piyasaya giriş ve çalışma zorlukları,
şirketleri 2000 yılların hemen başında çıkılan Güney Amerika piyasasına tekrar
girmeye yöneltmiş diğer yandan Asya ve Afrika'daki büyüme potansiyeli bu
bölgelerde ciddi satın alma beklentisi oluşturmuştur
7. İklim değişikliği ve çevre sorunlarına dönük risklerin
artması ve buna uygun teminat verilmesinde önemli darboğazlar oluşması bu yıl
ve gelecekte sigorta endüstrisinin gündemini fazlası ile meşgul edecek konular
gibi gözüküyor, bu alanda gerek reasürans imkanlarının arttırılması için katastrofik
bonoların kullanımının artması diğer yandan devletin bu riske ortak edilmesi
konusundaki çabaların önümüzdeki dönemde artacağı gözükmektedir
8. Şirket yönetimlerinde tek güç yönetiminin giderek
yerini kurumsal risk yönetimine terk etmesi, yönetim kurulu üyelerinin daha
fazla alanda aktif görev alması, iç denetim , iç kontrol ,uyum bölümlerinin
daha etkin çalışması, elementer sigortacılık alanında aktüeryal yaklaşımın
giderek yaygınlaşarak organizasyonun değişik alanlarında kullanılmaya başlanması
önümüzdeki dönem organizasyonel anlamdaki değişiklikler olarak ön plana
çıkıyor
2014 yılında sigorta endüstrisinde ortaya çıkan
gelişimlerin ve alınan tedbirlerin ne ölçüde mevcut sorunları gidereceğini
önümüzdeki günlerde göreceğiz, tabii ki yaşayan bir endüstride sürekli yeni
sorunlarında ortaya çıkabileceğini de gözden kaçırmamalıyız.
Doğuran kadın çalışanlar maliyeti artırıcı bir etki yaratır mı? Kariyer sahibi olan bir kadının/annenin saat beşte işyerinden çıkması hangi durumda kariyerini zedelemez? İş dünyasından kadınlar pasifize olduğunda o "iş"'te kısmen felce uğramaz mı? Bu konudaki fikirlerinizi ve deneyimlerinizi çok merak ediyorum...Kerime Doğal
YanıtlaSilKadınların işyerindeki mevcudiyetini ve yönetim kademelerinde yer almaları mutlaka gerekli,yeni trend olarak kadınlara yönetimde kontenjan ayrılması özellikle Avrupada ciddi anlamda başladı
YanıtlaSil