Son 2 yıldır Rus oto sigortaları pazarında toplam primin
%40’ını temsil eden trafik sigortalarında Rus sigorta tarihinde görülmemiş bir
kriz ortaya çıktı. 200 civarında lisans almış sigorta şirketinden 18 sigorta
şirketinin lisansları iptal edildi,80 sigorta şirketi bu branşta iş yazmayı
durdurdu ve geri kalan 101 sigorta şirketi bu branşta iş yazmaya devam etti.
Bu alanda yaşanılan sorunun kaynağında sigorta
şirketlerinin aldıkları prim ile gerçekleşen hasarı karşılayamamaları ve bu
olumsuz ilişkinin giderek daha da bozulması yatıyor. Tabi bu bozulma hasar
maliyetlerindeki artıştan kaynaklansa da trafik primlerinin merkezi otorite
tarafından belirlendiği Rusya pazarında primlerin son 11 yıldır hiç
arttırılmaması da sorunun en önemli nedenini oluşturuyor. Hasar maliyetlerinin
sürekli biçimde arttığı Rusya’da 13 bölgede hasar prim oranının %70i,18 bölgede
%77yi ve 3 bölgede ise %100 ü geçtiği gözleniyor. Bu hasar oranlarının çok
yüksek olması ile birlikte operasyonel giderlerinde çok yüksek olması son yıllarda
bileşik rasyonun %120’lerin altına düşmesine olanak vermedi. Yani sürekli zarar
kaçınılmaz hale geldi. Bugün hemen hemen tüm sigorta şirketleri bu olumsuz
gidişten daha fazla etkilenmemek için bu poliçeleri yazmaktan kaçınmaya başladı.
Şirketler müşterilerden bu konuda baskı gelmesi durumunda ise bu poliçeyi hayat
veya ferdi kaza teminatı içeren poliçeler ile birlikte satma yolunu tercih
ediyorlar.
Eylül 2014’ten itibaren piyasanın düzeleceğinden umudu
kesen özellikle yabancı büyük oyuncuların birbiri ardından Rus pazarında artık
trafik sigortası satmayacaklarını içeren açıklamaları giderek daha fazla
gazetelerde boy göstermeye başladı. Nitekim Hollandalı grup ACHMEA’nin Rusya’daki
operasyonunu Companion şirketine satacağını açıklamasının ardından Allianz oto
sigortalarındaki Pazar payını düşüreceğini ve daha ziyade ticari ve sanayi
segmentinde daha fazla iş yazacağını diğer yandan sağlık ve sorumluluk
sigortalarında daha aktif olacağını açıkladı. Zurich grubu da aynı şekilde
Rusya’daki bireysel iş yapan sigorta şirketini geçen hafta OLMA grubuna
sattığını açıkladı. Bu karar aslında Zurich’in karsız pazarlardan çıkarak karlı
büyüme vadeden pazarlara girme stratejisinin bir parçasıydı. Diğer yandan
kurumsal alanda iş yazan şirketinin faaliyetlerine devam edeceğini açıklayan
Zurich özellikle Rus ve çok uluslu şirketlerin büyük sanayi işletmelerine
teminat vermeye devam edeceklerini açıkladı.
2013 yılında ilk 20’de yer alan şirketlerden yarısının bu
branşta çok yüksek bileşik rasyoya sahip olması bu alanda daha fazla
konsolidasyon beklentisi içine girilmesine yol açtı. Rusya’da önemli Pazar
payını temsil eden Rosgosstrakh şirketinin ilk 5 de yer alan Soglasie şirketini
satın alacağı yönündeki spekülasyonların bugünlerde basında yer alması yine
bazı şirketlerin ödemelerindeki gecikmelerin sigortalılarda yarattığı
memnuniyetsizliğin artması şirketlere giderek artan baskıları da beraberinde
getirdi.
Rusya’da bu kötü gidişi ancak bu yıl fark eden düzenleyici
kurum (Rusya Merkez Bankası) trafik sigortalarındaki bu kötü gidişi durdurmak
adına Haziran 2014 tarihinde yeni bir kanun değişikliği yapılmasını sağlamış ve
bu değişiklikleri 2019 yılına kadar kademeli biçimde uygulamayı planlamıştır. Bu
plana göre 30eylül 2014de trafik sigortalarına %23-30 civarında zam yapılmış ve
trafik tarifesinde 1980 Rub civarında olan en düşük fiyatın 2440Ruba en yüksek
fiyatın ise 2574 Ruba çıkarılması kararlaştırılmıştır.
Bütün bu önlemler mevcut kötü gidişi durduracak nitelikte
görülmemektedir. Ancak Merkez Bankasının kısa sürede yeni bir fiyat artışını
yapacağı da beklenmemektedir. Bu durumda sigorta şirketlerinin bu fiyat artışı ile
zarar etmeye devam edecekleri ve bu zararları ne kadar devam ettirebilecekleri,
oluşan zararları karşılayacak sermaye artışını yapmaya istekli olup olmadıklarına
dönük sorular sorulmaya devam edecektir. Bu gelişmeler sonucunda sigorta
şirketlerinin bu poliçeleri yazmaktan imtina edecekleri, bunun sonucunda
sigortalıların alacağı hizmette ciddi sorunlar yaşanacağı ve sigorta sektörünün
imajının olumsuz yönde etkileneceği beklenmektedir.
Diğer yandan son aylarda Rusya’da oluşan ekonomik krizin
ve rublede meydana gelen çok yüksek değer kayıplarının sigorta şirketlerini
ciddi anlamda etkileyeceği ve sigorta pazarının ciddi anlamda kaosa
sürükleyeceği ayrıca beklenmektedir.
Aslında tüm dünyada benzer sorunları zaman zaman gördüğümüzü düşündüğümüzde bunu aşmanın tek yolunun fiyatları serbest bırakarak denetleyici makamların sigorta şirketlerinin mali durumunu çok ciddi biçimde takip etmesi olduğu herkesçe kabul edilmektedir. Dolayısı ile doğru rezervleme sisteminin kurulması, uygulanmasının tavizsiz sağlanması, sermaye yetersizliği olan şirketlerin sistemden vakit geçirilmeden çıkarılması, sağlıklı bir sistemin oluşması için mutlaka gerekli görülmektedir.
Cemal Bey,
YanıtlaSilAyrıldığınızı duydum hayırlı olsun, sizin burada durmayacağınızı sektörde daha güzel çok şeyler yapacağınızı ve katacağınızı biliyorum. İnanıyorum
Fevzi ÖZEL
Fevzi bey teşekkür ederim
SilSerbest tarifeye geçişin hala eleştirildiği ülkemizde, eğer bu geçiş yapılmasaydı ne gibi sonuçlar doğuracağını gösteren üzücü ancak öğretici bir örnek. Rusya'da dahi olsa şirketlerden istenen "sosyal" olma talepleri bir yerden sonra karşılık bulmuyor. Sanırım bu gelişmeleri, şu anda tartışmaları süren, yeterli tedbir almadığı için poliçe satın alamayan ticari işletmelerin serzenişlerini değerlendirirken de göz önünde bulundurmalıyız.
YanıtlaSil