1. CEO, şirketin hedeflerini oluşturmak ve organizasyonu
dizayn etmekle sorumludur. CEO ayrıca organizasyonda yer alan kişilerin yetki
ve sorumluluklarını ve iş tanımlarını net biçimde oluşturmalı ve bunun
sonucunda herkesin şirket hedeflerini gerçekleştirmek için ne yapmaları
gerektiğini anlamalarına yardımcı olmalıdır. Diğer yandan çeşitli uygulamaları
takip ederek kişilerin motivasyonunun en üst seviyede kalmasını sağlamalıdır.
2. CEO, çalışacağı üst yöneticileri seçmeli ve bunların
şirket hiyerarşisi içerisinde konumlandırılmasını sağlamalıdır. Üst
yöneticilerin kişisel kaliteleri yanında en önemli konu üst yöneticilerin görev
bölümünün çok net biçimde yapılmasıdır. Bunun yanında seçilen kişilerin
birbirlerini tamamlayabilecek ve gerçek anlamda takım oyuncusu olabilmeyi
başarabilmelidir. General Electric şirketinin CEO’su şirketin üst 100
yöneticisinin işe alımını bizzat yapmakta diğer yandan 600 yöneticisinin
terfilerine karar verme prosesinde mutlaka yer almaktadır. Bu şekilde işe alım
prosesine dahil olan CEO, şirketin temel değerlerine uygun işe alımın
yapılabilmesini, şirket kültürünün adaylara doğru yansıtılması ve beklentilerin
açıkça paylaşılması bakımından son derece yararlı olmaktadır.
3. CEO, yöneticilerin hedeflerinin tespitinde,bu hedeflerin neler olduğu ve bu hedeflerin rakkamsal olarak kendilerine bildirilmesinde,ayrıca
kişilerin neyi gerçekleştirirlerse ne alabileceklerinin oluşturulmasında da işin içinde olmalıdır. Finansal paketin oluşturulmasında
adil, şeffaf, şirketin genel hedefleri ile uyumlu bir yaklaşım sadece o kişi
için değil tüm yöneticiler bakımından çok
önemsenir.
önemsenir.
4. CEO şirket içindeki çeşitli fonksiyonların uyumlu
çalışması ve şirket içinde doğru ve dengeli bir yönetim yaklaşımının tüm
departmanlar ve fonksiyonlarca paylaşılmasını sağlamalıdır. Bütün bu
fonksiyonların CEO tarafından doğru biçimde takip edilebilmesi organizasyonda
olabilecek aksamaların zamanında tespitine ve vakit geçirilmeden diğer
fonksiyonları etkilemesine mahal verilmeden sorunların giderilmesine katkı
sağlayacaktır.
5. CEO’nun uygulamaları ve şirket yönetim biçimi şirket
içinde ve dışındaki değişik gruplar tarafından takip edilir ve oluşan genel
kanaat şirketin genel görünümünü oluşturur.. CEO’nun şahsiyeti şirketin
aldığı kararların kabul edip uygulanmasında kolaylık ya da zorluğa yol
açabilir. Şahsi şöhretin oluşmasında geçmişteki kararlar ve bu kararların
başarılı olup olmamasının etkisi büyüktür. Şirketin genelde yarattığı tutarlı, adil,
etik, piyasa gerçeklerini gözeten uygulamaları şirkete diğer grupların
yaklaşımlarını da etkiler.
CEO’nun uygulamalarında özellikle dikkate alması gereken
değişik gruplar ve bu grupların beklentileri bulunmaktadır.
1. Sermayedarlar ve Yatırımcılar: Yatırımlarının
karşılıklarını doğru biçimde ve sürekli biçimde almak, kendilerine doğru, zamanında,
şeffaf biçimde bilgi akışının temin edilmesini beklerler.
2. Çalışanlar: Emeklerinin doğru değerlendirilmesini ve piyasadaki en iyi ücret imkanının yaratılmasını, iş güvenliğini ve gelişme ve kariyer planlaması yapılmasını beklerler.
3. Dağıtım Kanalları: Şirketin önemli bir parçası olduklarının hissedilmesini, piyasa şartlarının elverdiği ölçüde doğru biçimde gelirlerinin oluşturulmasını, gelişimlerine yatırım yapılmasını, gelecekleri ile ilgili öngörülebilir bir satış stratejisini duymayı beklerler.
4. Müşteriler: Şirket tarafından gereksiz yüklemeleri
içermeyen, kişisel performanslarına uygun doğru bir maliyet hesabını içeren bir
fiyat, fiyatlamada istikrar ve en kısa sürede sorunlarının çözümünü beklerler.
5. Toplum: Sosyal sorumluluk projelerine duyarlı çevreye
saygılı bir şirketle çalışmayı beklerler.
6. Devlet: Tüm kanun ve kurallara tam uyum sağlayan doğru ve etik kurallardan ayrılmayan, bilgileri her an hazır tutabilecek bir operasyon oluşturulmasını, şirketin ödemesi gereken vergileri tam olarak ödeyen bir şirketin oluşmasını beklerler.
7. Dış Denetim Kurumları: Şirketin tüm bilgi, belgelerinin
tam, eksiksiz ve doğru biçimde kendilerine sunulmasını beklerler.
Bu yedi grubun beklentilerini belirli bir denge içinde karşılayacak organizasyonun kurulması ve stratejilerin oluşturulması CEO'ların ana işidir. Bu dengenin oluşturulmasında bir grubun bu dengeyi bozacak biçimdeki taleplerindeki artış, CEO'nun oluşturduğu modeli ve stratejiyi etkilediği gibi diğer grubun elde edeceklerini azaltacağı için mutsuzluk yaratacak ve bu grubun genel stratejiye olası katkılarını azaltacak ve hedeflerin gerçekleşmesini önleyebilecektir.
Bu yedi grubun beklentilerini belirli bir denge içinde karşılayacak organizasyonun kurulması ve stratejilerin oluşturulması CEO'ların ana işidir. Bu dengenin oluşturulmasında bir grubun bu dengeyi bozacak biçimdeki taleplerindeki artış, CEO'nun oluşturduğu modeli ve stratejiyi etkilediği gibi diğer grubun elde edeceklerini azaltacağı için mutsuzluk yaratacak ve bu grubun genel stratejiye olası katkılarını azaltacak ve hedeflerin gerçekleşmesini önleyebilecektir.
Cemal abi biz bir gün büyüyüp ceo olamayız ama birebir içinde olduğumuz bi ceo başarısı var semiha ile birlikte 55 aydır sigortacılık yapıyoruz .49 aydır AXA acentesiyiz 39 aydırda sizi tanıyoruz.bizim ceo muz öyle bi ekip kurmuşki ekibin içindeki herkes bizim para kazanmamız için uğraşıyor.ceo dan satış sorumlusuna kadar .biz sadece dediklerini yapmaya çalıştık. 5 yıl önce sadece trafik poliçesi satan aylık üretimi 20 bin lira yı geçmeyen bi sigorta acentesiydik.şimdi ise hayalimiz meslegimizin 10.yılında Türkiye de prim ve karlılıkta ilk 50 nin içinde olmak.şuan da bile hayal edemiyecemiz kadar iyi bi yerdeyiz.biz sizin ağzınızdan çıkan her şeyi yapmaya çalıştık ve bunun karşılığını faaaaazlasıyla aldık.her şey için çok ama çok teşekkür ederiz. Semiha-Adil Ulukaya
YanıtlaSilSevgili Adil ve Semiha'nın potansiyeli ve üstün özelliklerini ortaya çıkardıkları için hepsini kutluyorum,daha büyük başarılar bekliyorum,sevgiler
SilCemal Bey yazınızı her zamanki gibi dikkatle okudum,yine çok güzel ve doğru tespitleriniz var.7 madde de özetlediğiniz görev ve sorumlulukların ancak yerel yönetici tarafından başarılabileceğini düşünüyorum.Özellikle bize hitap eden 3.maddeyi bize çok hissettirdiniz.
YanıtlaSilTeşekkürler Kemal bey,yinede yerli yabancı diye ayırmamak lazım
Sil