Serbest rekabet sisteminde sektörün toplam sonuçları
sadece trend hakkında bir fikir vermesi bakımından önemlidir. Ancak asıl olan
bu sistemde sektörü oluşturan oyuncuların her birinin başarısı ya da
başarısızlığıdır. Zaten rekabette şirketleri ayrıştıran, şirketi öne çıkaran ya
da geri bırakan şey o şirketin sektörden bağımsız gösterdiği performanstır.Sigorta sektörümüzde bazı yıllarda öne çıkan , başarılı performansa ulaşan şirketlerimiz görülmektedir,bu şirketler uyguladıkları başarılı iş kabul politikaları, doğru fiyatlama modelleri , etkin hasar maliyet kontrolü, genel gider optimizasyonu ve farklı dağıtım kanalı stratejileri ile rakiplerinden ayrılabilmişlerdir.
Sigorta sektöründe performansın en önemli ölçüsü bileşik
orandır (Combined Ratio). Bileşik oran bilindiği gibi basitçe; oluşan net
hasarın kazanılmış net prime bölünmesi sonucu ortaya çıkan hasar/prim oran ile
operasyonel giderlerin kazanılmış prime oranının toplamıdır. (Aslında reasürans masrafı
etkisi de ayrıca dikkate alınır ancak daha basit olması bakımından bu çalışmada dikkate alınmamıştır)
Sigorta Birliğinin “Sigorta ve Emeklilik Şirketlerinin
31.12.2013 tarihi itibarı ile Teknik ve Finansal Sonuçlarının Analizi” raporu
dikkate alındığında sigorta sektörümüzün bileşik rasyo gelişimi aşağıdaki
şekilde oluşmuştur.
2013
|
2012
|
2011
|
2010
|
2009
|
% 101,62
|
% 113,09
|
% 107,58
|
% 109,47
|
% 109,67
|
Görüldüğü üzere; yıllar itibarı ile sigorta sektörü başabaş noktası olan % 100 bileşik oranının altında bir sonuç üretememiştir.Bu performansı değerlendirirken serbest rekabetin uygulandığı gelişmiş piyasalarda da sektör bileşik rasyosunun bu seviyelerde olduğunu ,bu ülkelerde olağanüstü başarılı yıllarda en fazla %90-100 aralığında olabileceğini ,bu noktadan itibaren mutlaka sigorta döngüsünün etkisi ile bu oranın hemen yukarı çıktığını görmekteyiz.Örneğin İngiltere sigorta sektörü oto branşında sektör bileşik rasyosunun genelde %100 ün üzerinde gerçekleştiğini ,bu oranın 2012de
%104.7 ve 2013de ise %101.7 olduğunu belirtmemiz gerekir .
%104.7 ve 2013de ise %101.7 olduğunu belirtmemiz gerekir .
Bileşik rasyoyu oluşturan katmanlar incelendiğinde
görülen ilk sonuç hasar oranında sektörün gelişimidir.
2013
|
2012
|
2011
|
2010
|
2009
|
% 71,22
|
% 80,67
|
% 75,54
|
% 75,96
|
% 76,49
|
Hasar oranını etkileyen en önemli stratejiler şirketin
uyguladığı satış politikası ,iş kabul anlayışı ,fiyatlama sistemidir. Bu prim üretimini
oluştururken uygulanan bütün bu uygulamalar sonucunda şirketlerin hasar
oranında elde edecekleri başarı o şirketin kârlılığına direkt olarak
etki yaratmaktadır.
Bileşik rasyonun diğer bir unsuru olan operasyonel
giderlerin kazanılmış prime oranı olarak ifade edilen masraf oranının
sektördeki gelişimi ise aşağıdaki şekilde oluşmuştur.
2013
|
2012
|
2011
|
2010
|
2009
|
% 27,64
|
% 29,99
|
% 31,13
|
% 32,83
|
% 32,15
|
Son yıllarda sigorta endüstrisinde elde edilen en önemli
başarı ,masrafların kontrol altına alınması yolundaki çabalar sonucunda sağlanan gelişmedir. Sigorta şirketlerinin dağıtım kanal stratejileri, iç sistem
yönetimleri, masraf yönetimleri ve şirket kültürü aslında bu oranları direkt
olarak etkileyen uygulamalardır.
Rekabetçi bir piyasada sigorta şirketlerinin verimli
çalışamaması halinde bu maliyeti sigortalıya fiyat olarak yansıtması
sürdürülebilir değildir. Bu oranın gelişmiş ülkelerdeki verimli çalışan şirketlerde
% 22 - % 25’ler seviyesinde gerçekleştiğini görüyoruz, bu konuda şirketlerimizin hala gidecekleri yol bulunmaktadır.
Giderlerin analizinin sektör anlamında daha derin bir
biçimde yapılması durumunda, ilk 10 şirketin % 25,2, ikinci 10 şirketin % 32,2
son 19 şirketin ise % 44’lük masraf oranı ile çalıştığını görmekteyiz. Aslında
rekabetin önemli unsurlarından biri olan bu kalemdeki farklılıklar şirketlerin
diğerlerine göre ne kadarlık bir fiyat avantajı yaratma potansiyeline sahip olduklarını göstermektedir. Diğer faktörleri dikkate almasak bile sadece bu kalemde ilk 10 sigorta şirketinin son 19’da yer alan şirketlere göre % 18,8 daha ucuz satma avantajı
yaratabileceği matematiksel olarak görülmektedir.Bu farkı yaratan ;
ölçek ekonomisine uygun prim üretiminin bu şirketlerce sağlanamaması ve şirketlerin ilk on şirketten farklı çalışma ve fiyatlama stratejilerinin olmamasıdır.(Bu grupta niş pazar yaratan şirketler de bulunmaktadır, bu
yorum onları kapsamamaktadır)
Rekabette bileşik rasyonun aşağı çekilmesi için uygulanacak stratejiler sonucunda oluşacak tarifelerin piyasa payını ne ölçüde etkilediği sigorta pazarlarında yaygın olarak görülmektedir. Diğer yandan bileşik rasyoda her hangi bir iyileşme sağlamadan yapılan fiyat indirimlerinin ise şirketleri mutlaka zarara uğrattığını , sermayedarın yeni sermaye koymak zorunda kaldığını, sermayedarın bu sermayeyi koyamadığı durumlarda da bunu tüketicilerin yüklendiği örnekleri tüm dünya sigorta piyasalarında görmekteyiz.
Yazı için teşekkürler. Türk sigorta sektörü hakkında böyle yazılar bulmak güç. Cemal Bey tablolarda bir hata mı var acaba? 2. ve 3. tablodaki oranların toplamı 1. tablodaki combined ratio'yu vermiyor.Bana göre bu denklemde en önemli iki bileşen:
YanıtlaSil1. Acente komisyonları
2. Sigorta suistimalleri
Bu ikisi konusunda ciddi bir çalışma yapmadan, oranları aşağıya çekmenin pek mümkün olmadığını düşünüyorum.
Küçükde olsa farkları gördüm ancak yinede TSB rakkamlarını birebir aldım,dedğiniz alanlarda da yoğunlaşmak şart özellikle hasar suistimalleri önemli fark yaratacak alan gibi gözüküyor,gelişmiş piyasalardan çok farklı acente komisyonlarımız yok gibi gözüküyor,esas fark genel giderlerde
YanıtlaSilFarklar teknik gelir ve gider kalemindeki küçük rakkamlardan doğmuş,oranlarda sorun yok
YanıtlaSilSektörümüzde, hala eskilerin tabiriyle karakucak tarzı bir fiyatlama sistemi gidiyor Cemal Bey .Zarar yazan veya yazdığını sandığımız şirketler tüketicilere özellikle trafik branşında akla hayale gelmeycek primler sunuyorlar.Direk tazmin, bir an evvel gelirde trafik sigortalarında da artık satış politikası olarak şirketimizin güçlü mali yapısını ortaya koyan pazarlamayı yaparız .Çünkü sigorta ettirenlerin tek dediği ,''nede olsa trafik sigortası hepsi aynı hangi şirkette yaptırdığımızın ne önemi var'' yaklaşımı mevcut .
YanıtlaSilAynen katılıyorum,serbest rekabet sisteminin tüm kuralları ile uygulanır hale gelmesi ile ancak bu yanlışlar ortadan kalkacaktır,doğrudan tazmin gerçekten dediğiniz noktada katkı sağlayacaktır.
SilMasraf oranı en fazla olan şirketler primi de en ucuz poliçe satarak pazar payı almaya çalışıyorlar çok garip bir tablo:(((Sanırım en çok yöneticisi değişen grupta buradan oluşuyor.
YanıtlaSilEşit rekabet koşullarının oluşturulması bunun ilacı aslında,
Sil