Dünyada 2013 yılı sonuçlarını incelediğimizde gördüğümüz
en önemli gelişme sigorta şirketlerinin karlılıklarında gözle görülür biçimde
iyileşmeler gerçekleştirmeleridir. Bileşik rasyoyu oluşturan en önemli
bileşenler bilindiği gibi hasar oranı, gider oranı ve üretim masraflarıdır. 2013
yılında hasar oranında 2010 yılına göre ülkeden ülkeye göre değişik olmakla
beraber önemli indirim sağlanmıştır. Diğer yandan gider oranlarına bakıldığında
2010 yılındaki oran hemen hemen 2013 yılında da aynı oranda gerçekleşmiş yani
herhangi önemli bir değişim sağlanamamıştır. Diğer yandan aynı şekilde üretim
masrafları kısmında da 2010 yılında gerçekleşen oran 2013 yılında çok fazla
değişmemiştir.
Bu oranların yorumlanmasını yapacak olursak, son dönemde
sigorta şirketleri hasar oranını düşürmek adına özellikle fiyat artışı ve hasar
maliyetlerinin düşürülmesi konusunda çok ciddi stratejiler üretmek sureti ile
bu iki kalemin katkısı ile hasar oranında çok önemli gelişme sağlamışlardır. Diğer
yandan giderlerde herhangi bir değişim olmamasının altında teknolojik
gelişmeler konusunda sigorta şirketlerinin yeterince yaratıcı çözümler
üretememesi diğer yandan gereken IT çözümlerini hala devreye alamaması
yatmaktadır. Aynı şekilde üretim masrafları konusunda değişimin çok fazla
olmamasında da son yıllarda çokça dile getirilen alternatif satış kanallarının
konuşulduğu kadar devreye girememesinin yattığını kolayca söyleyebiliriz.
Tüm dünya piyasalarında yapılan ölçümlemelerde son
yıllarda müşteri beklentilerini karşılamada sigorta endüstrisinin giderek düşen
bir performansa sahip olduğu gibi çok çarpıcı bir tablo ile karşı karşıya
kaldığını görmekteyiz. Bu geriye gidişin analizinde özellikle fiyat
artışlarından müşterilerin son derece şikâyetçi oldukları diğer yandan
özellikle hasar uygulamalarındaki son dönemlerdeki katı tutumların müşteriler
tarafından şikâyet konusu yapıldığı görülmektedir.
Özellikle hasar yaşamayan müşterilerin memnuniyet oranı
hasar yaşayan müşterilerin memnuniyet oranına göre oldukça yüksek çıkmaktadır. Diğer
yandan oto hasarında memnun olan müşterilerin genel memnuniyet oranına katkısı
%32 çıkarken diğer hasarları yaşayan müşterilerde bu oran sadece %27 çıkmaktadır. Bu bize oto sigortalarında
hasar hizmetinin önemini göstermesi bakımından çok çarpıcı bir sonuçtur.
Sigorta endüstrisinde saptanan bir diğer önemli sonuçta
acentelerden memnun olma oranında (müşterinin olumlu deneyim oranı) son
yıllarda artış görülürken direk, telefonla satış, internetle satış mecralarında
düşüş görülmesidir. Nitekim Amerika’da acenteden memnuniyet %57 çıkarken
internet/mobilde bu oran %43, Avrupa’da acente memnuniyeti %47 çıkarken
internet mobilde bu oran %38 olarak çıkmıştır. Aslında bunun izahı sigorta
şirketlerinin fiyat artışı ve hasar uygulamalarındaki sıkılaşan uygulamalarını
müşteriye aktarımında ve sorunların çözümünde profesyonel acentelerin
tavsiyelerinin ve sorun çözme becerilerinin direk mecralara göre daha tatmin
edici olmasıdır. Bu aslında yeni dönemde müşterilerin acentelere olan
ihtiyaçlarının giderek artacağı bir yeni döneme girildiğini de göstermektedir.
Dünyada olan bu gelişmelerin global oyuncuların çoğunlukta olduğu piyasamızda yaşandığı ve de yaşanacağını bilmemiz ve stratejilerimizi buna göre oluşturmamız gerekiyor.