İngiliz sigorta piyasası senelerdir değişik sigorta
aracılarının ön plana çıktığı kendine özgü bir pazardır. 1980’lerde Direct Line
adlı şirketin telefonla satış yaparak piyasaya girişi ve oto sigortalarında tek
başına %25’lere ulaşan bir piyasa payı elde etmesi sonrasında, mortgage
şirketlerinin, süpermarketlerin aktif olarak sigorta sattığı bir pazar olarak
her zaman kendine özgü bir pazar olmuştur.
Son dönemde bu pazarda sigorta poliçesi satın almada kullanılan ana kaynakları 3 başlıkta toplamak mümkündür.
Bunlar;
3. Aggregatörler:
Son dönemde bu pazarda sigorta poliçesi satın almada kullanılan ana kaynakları 3 başlıkta toplamak mümkündür.
Bunlar;
1. Acente ya da Brokerler: Geleneksel olarak İngiltere’de
ve tüm dünya pazarlarında sigorta satışında öne çıkan,sıcak satışı ön planda tutan, profosyonel olarak sigorta işini meslek edinmiş, müşterilere tavsiye ve yönlendirmede bulunan sigorta satışında ağırlığı hala en yüksek
olan satış kanalı olarak öne çıkmaktadır,
2. Direkt Sigorta Şirketleri: İngiltere’de uygulaması
yaygın olarak görülen ve çağrı merkezleri ya da web siteleri kanalını kullanmak
sureti ile aracı komisyonlarını elemine eden, genel giderleri düşük sigorta
şirketleridir. Özellikle belli hedef ürünlerde yoğunlaşan ve özellikle oto sigortalarında çok ciddi anlamda aktif olarak kullanılan konularında uzmanlaşmış şirketlerdir,
3. Aggregatörler:
Sigorta prim mukayese siteleri olarak nitelenen Aggregatörler,
web sitesine gelen müşterilerin araç ve kullanım özelliklerine uygun sigorta
fiyatlarını mukayese edip sunan sitelerdir. Bu tür fiyat mukayese siteleri
önceden sigorta şirketleri ile anlaşmak sureti ile bu şirketlerin tarifelerini
sistemlerinde tutar daha sonra bu fiyatları mukayeseli bir biçimde fiyat
araştıran kişiye sunar. Müşterinin seçtiği sigorta şirketine müşterinin
bilgilerini iletir ve sigorta şirketinin müşteriye ulaşmasını ve poliçe
düzenlemesini sağlar, hasarla uğraşmaz. Bunun karşılığında ise sigorta mukayese
siteleri sigorta şirketlerinden kendilerine iletilen müşterileri için bir ücret
alır. Burada önemli olan husus bu tür sitelerin sigorta şirketleri ile herhangi
bir sigorta aracılık anlaşması olmamasıdır.
Bu tür yeni satış anlayışının gelişmiş diğer batı sigorta
piyasalarında da giderek güçlendiğini söyleyebiliriz. Bu sistemin özellikle
müşterilerin vaktinin çok sınırlı olması nedeni ile diğer ürünlere göre
göreceli olarak daha basit olan oto sigortalarında en ucuzun bulunmasının bir
tuşla sağlanabildiği bir sistemin giderek daha fazla yaygınlaşacağı beklentisi
ile oluşturulduğu görülmektedir. Diğer yandan bu tür servis sağlayıcıların
sigorta şirketleri ile herhangi bir organik ilişkilerinin bulunmamasının daha
objektif bir fiyatlama mukayesesinin müşteriye sunulabileceği beklentisi
yaratması bu sistemin daha fazla yaygınlaşmasını sağlamaktadır.
Aggregatörlerin piyasa payının artması ile birlikte sigorta sektörünün karlılığında önemli azalmalar meydana gelmektedir. İlk aggregatör şirketi İngiltere’de 2002’de kurulmuştur,o yıl toplam sigorta satışının sadece %1’i online olarak gerçekleşmiş ve bunun çok küçük bir parçası aggregatörler tarafından satılmıştır. Bugün için online satışın toplam prim üretiminin %10’larına ulaştığını görmekteyiz. Konuya sadece oto sigortaları açısından bakarsak ise bu alandaki primin %40’ı online satışla gerçekleşmekte ve bunun büyük bir bölümü ise aggregatörler tarafından sağlanmaktadır. Beklenti gelecek 5 yıl içinde online satışın toplam satışın %75’ini oluşturacağı ve yine bu satışın önemli bir bölümünün aggregatörlerden elde edileceği şeklindedir.
Bu gelişme, yani geleneksel kanallardan elde ettikleri
primlerin aggregatör kanalına geçmesi İngiltere’deki sigorta şirketlerini kara kara düşünmeye sevk
etmektedir. Zira şirketler bu kanalın gelişmesi ile birlikte oluşan yoğun
rekabetin karlılıklarına giderek daha fazla olumsuz etki yaratacağını
bekliyorlar. Nitekim 2002’den itibaren
İngiliz piyasasındaki bileşik rasyo gelişimine bakıldığında, artan fiyat
rekabetinin sonucu olarak şirketlerin karlılıklarında çok ciddi düşüşler gerçekleştiği
gözüküyor.
Diğer yandan aggregatörlerin elde ettikleri gelirin çok
önemli bir bölümünü reklam harcamalarına ayırdıkları gözleniyor. Yani aslında
bu işlemden kar elde eden tek sektörün aslında reklamcılık sektörü olduğu
gözüküyor. İngiltere sigorta sektörünün aggregatörler nedeni ile oluşan rekabet
sonucunda yaklaşık 1 Milyar pound civarında ilave bir maliyetle karşılaştığı
hesap edilmektedir. Bu alanda kar eden sadece birkaç sigorta şirketi olduğu ve
bu şirketlerinin karının ise sadece 40 – 50 Milyon pound civarında olduğu
görülmektedir.
Diğer yandan aggregatörlerin sigorta sektöründe özellikle
oto sigortalarındaki ürünleri emtealaştırması sonucunda sigorta şirketleri
artık marka, pazarlama, servis kalitesi gibi alanlardaki harcamalarını kesmeye
başlamışlar ve şirketlerin direkt reklam bütçeleri giderek azalmaya
başlamıştır. Bu şirketler özellikle fiyatlama alanında daha detaylı
segmentasyon çalışmaları yapmakta diğer yandan aggregatörlerin ekranlarında
gözükebilmek için birbirleri ile kıyasıya yarışmaktadırlar. Bu durum aslında
sektör açısından giderek son derece umutsuz bir tabloyu ortaya çıkarmaktadır.
Nitekim sigorta şirketleri üretim yapabilmek için sürekli olarak fiyat düşmekte
ve aktüeryal fiyatlamadan süratle uzaklaşmakta ve üretim konusunda aggregatörlerin
ekranlarından kopmamaya ve bu yarıştan geri kalmamaya gayret göstermektedirler.
Doğal olarak bunun sonucunda da sigorta şirketlerinin karlılıklarında ciddi
erozyon oluşmaktadır. Bu tablo aslında İngiliz sigorta endüstrisinde geri
dönülmez bir döngüye yol açmış gibi gözükmekte ve bu durumu yakından takip eden
çoğu Avrupalı sigorta şirketi bu gelişmelerin kısa sürede kendi pazarlarında
yaygınlaşmamasına dua etmektedirler.
Bizim bir süre daha ,sigorta ürünlerinin sadece fiyatının konuşulduğu, sigorta ürünlerinin metalaştığı bir piyasadan en azından piyasanın olgunlaşmasına kadar uzak olmamızın, sigorta endüstrimizin yaygınlaşması ve toplumdaki imajının yükselmesi için hayırlı olacağını göstermektedir.
Serbest rekabetin tüm kural ve
uygulamaları ile eksiksiz bir biçimde tatbik edileceği güne kadar piyasamızda hala güven, sözünü yerine
getirme, tavsiye, sadakat ,sıcak temas gibi kavramların geçerli olduğu uzun bir döneme
ihtiyacımız olduğunu düşünüyorum.
Sn. Genel Müdürüm, tespit ve yorumunuz bizim için çok değerli. Satış kanallarının çeşitlendirilmesi tabii ki Önemlidir. Hassasiyetle işaret ettiğiniz konuda diğer sektör oyuncularının da düşünmesini umarım. Aksi, olgunlaşmadan meyveyi yemek olacaktır. Saygılarımla,
YanıtlaSilAynen katılıyorum sevgili Atilla
SilAslında aggregator sisteminin offline versiyonu Türkiye'de de var bir anlamda. Çoklu acentelik sistemi de çok tarafsız olmasa da benzer işi görüyor. Şirket seçiminin müşteriye doğrudan bir avantajının olmadığı zorunlu trafik sigortasında da aslında bu etkiyi görmek mümkün. Müşteri sadakati yok ve çoklu acenteler sayesinde fiyatlar çok uzun süredir devam eden yüksek zararlara rağmen artırılamıyor.
YanıtlaSilAcente sisteminin müşteriye değer katıyorum hissini verememesi durumunda bu tür siteler tehdit olacak,çoğu acente bunun hala farkında değil maalesef, hala tali,hala çok sayıda şirket acenteliği ve iş paslaşması konularında yoğunlaşarak günü kurtarmaya çalışıyorlar,
Sil2015 yılında yürürlüğe girmesi beklenen Doğrudan Tazmin Sistemi’nin trafik sigortalarındaki sorunlara çözüm olacağını umut edip , fiyat rekabetinin azalıp kaliteli şirket ve (meslek haline getirmiş) acentanın fonksiyonun artacağını umut edip ultra çoklu şirketlerle çalışmanın anlamsız olacağını düşünüyorum.
YanıtlaSilFiyat rekabetinin azalması mümkün olmayacak ancak doğru rezervleme ile aynı bazda eşit rekabet şartlarında fiyat rekabetinin gerçekleşmesi için çaba gösterirsek bu doğru şirket ve doğru acente için çıkış imkanı yaratacak,
Sil