1 Ekim 2015 Perşembe

ULUSLARARASI ŞİRKETLERİN SON DÖNEMDEKİ AÇMAZLARI

Alman otomobil devi Volkswagen’de (VW) ortaya çıkan emisyon skandalı hakkında Federal Ekonomi Bakanı Wolfgang Schäuble’den açıklama geldi. Skandalın ardından ilk kez konuşan Schäuble, RedaktionsNetzwerk Deutschland‘a (RND) yaptığı açıklamada, Volkswagen’in artık eski Volkswagen olamayacağını söyledi. Schäuble skandalı açgözlülüğün bir sonucu olarak nitelendirdi.

Aslında konunun sadece açgözlülükle açıklanması çokta doğru değil. Ana sorun kapitalist sistemin geldiği nokta. Bu konuda yeni bir yaklaşım gündeme getirilip tartışılmadıkça sistemin böyle devam etmesi ve de bu tür skandallarla karşılaşılması kaçınılmaz olarak gözüküyor. Uluslararası, özellikle tamamı yada büyük çoğunluğu halka açık şirketlerde hisse senedi değeri ve getirisi konusundaki beklentiler yöneticilerin bu baskılar karşısında karı maksimize etme yönündeki çabaları işi bu noktaya getiriyor. Yöneticiler önce karlılıktaki beklentilere uygun gerekli düzenlemeleri yaparak hedeflerine ulaşmaya çalışıyorlar.

Bir süre sonra giderek artan kar baskısını karşılamakta zorluk yaşıyorlar. Ya maliyette yada satış fiyatında bir takım manipülasyonlar yaparak bir süre daha beklentileri karşılamaya ve yöneticilik sürelerini uzatmaya, bonus vs. getirilerini en yüksek noktada tutmaya çalışıyorlar. Bu sarmal her yıl giderek büyümeye ve içinden çıkılmaz hale geldikçe etik değerlerden giderek daha fazla uzaklaşmaya başlanıyor. Müşteri beklentilerini hiçe sayma ve en büyük müşterinin sermayedar olduğu yeni bir anlayış şirketlerde egemen oluyor. Her konuya kar ve getiri penceresinden bakma şirket kültürü haline geldikçe şirketler giderek merkezden yönetilen, merkezin dediklerini en iyi yapan yöneticilerle çalışan tek tip organizasyonlara dönüşüyor.

VW ve otomotiv sektörü şimdilik öne çıktı ama çok sayıda sektör ve şirket örneğini önümüzdeki günlerde görmemiz kaçınılmaz.


7 yorum:

  1. AXA' daki göreviniz süresi içerisinde bir personeliniz olarak (şuan değilim) çalışanların sorunlarına göstermiş olduğunuz olumlu yaklaşım ve bize katkılarınızdan dolayı teşekkür eder, bundan sonraki çizdiğiniz yolda her zaman yanınızda olduğumu bilmenizi ve ileriki yaşantınızda başarılar dilerim.

    Saygılarımla;

    MESUT TATLI
    (Genel Müdürlük Hasar Uzmanı)

    YanıtlaSil
  2. Biz çok iyi bir takımdık Mesut,katkılarına ben tşk ederim,svglr

    YanıtlaSil
  3. Cemal bey sizleri özledik .Sizleri saygiyla takip ediyoruz.
    Volkan Çanakcı

    YanıtlaSil
  4. Cemal bey sizleri özledik .Sizleri saygiyla takip ediyoruz.
    Volkan Çanakcı

    YanıtlaSil
  5. Güzel bir bakış açısı. Gerçekten de sorun şu veya bu şirkette değil, kapitalizmde. Çok uzağa da gitmeye gerek yok, Soma faciasına bakmak yeterli. Tüketici daha ucuza enerjiye ulaşabilsin, üreticinin de karı artsın diye hayatı hiçe sayılan işçiler. Facebook'ta mesaj paylaşmaya gelince herkes cengaver kesiliyor ama acaba bu mesajları paylaşan kaç kişi kıyafetinden, tatilinden, restoran harcamalarından kısıp da işçilerin güvenli bir ortamda çalışabilmesi için aldığı enerjiye daha fazla bedel ödemeye gözü kapalı razı olur? Muhtemelen x firmasından değil daha ucuza üreten y firmasından alır. Iphone üretiminde çalışan işçilerin en azından biraz daha insancıl şartlarda çalışması karşılığında kaç kişi acaba iPhone x'ini 200 dolar daha pahalıya almak ister?

    YanıtlaSil
  6. volkwagen kAPLUMBAĞA..reklam sektöründe derslik,,,almanyada bütün gazetelerin arkası boş ibembeyazdı ,,dikatli bakarsanı tam ortasında ,,lütfen büyüteçle bakın diyiyor ,,,büyüteçle bakıldığında bir voswagen kaplumbağa,,aynı gün bütün fırınlarda ekmeler kaplumbağa şeklinde,,,susuz çalışan bu araba alman lar sağlam araba yapar imajı verdi,,,alman endüstrisi tasarım ve sağlamlığı ile ön plana çıkarken...italyanlar aerodinamik pahalı aabalarla ön plana çıktı,,japon estetiği ve ekonomikliği ön plana çıkarken..,,araba endüstrisini yok etti,,endüstri çağında japonlar arabadan çok yedekparçadan kazandı ve sağlam arabalar bzumadığı için almanlar yenisini almıyordu,,japonlar hangi parçanın ne zaman bozulacağını biliyordu..,,almanlar rekabet edemedi,,,tüketim ekonomisi kazadı,,,,,,,


    YanıtlaSil