Bu yazıda, liderlerin
özellikleri ne olmalıdır diye düşündüğümde aşağıdakilerin öne çıktığını
düşünüyorum. Lider derken mutlaka şirketin en üst yöneticisini kastetmediğimi
bir bölüm yöneticisinin de çevresinde yarattığı olumlu etki ile lider kabul
edilebileceğini düşünerek bu yazıyı okumanızı öneririm.
Liderlerin esas
görevleri birlikte çalıştığı insanların gelişimine yardımcı olmaktır. Lider
birlikte çalıştığı kişilerin gelişimine katkı sağlamak için iş başında
yetişmesini sağlar. Eksik olduğunu düşündüğü alanlarda eğitim almasını sağlar. Sürekli
olarak çalışmaları ve davranışları ile ilgili bıkmadan usanmadan geri bildirim
verir, kariyer planı konusunda yön belirler ve çalışanı ile paylaşır.
Liderin sorumluluk
alanında çalışan kişilere karşı açık ve net olması gerekir. Aldığı kararlar
konusunda beraber çalıştıkları kişilere bilgi veren ve kararın nedenlerini
açıklayan liderler yönetimde çok rahat ederler ve çalışanlarından daha çok
katkı alırlar.
Lider, çalıştığı
insanlara karşı adildir. Bu yaklaşımının onlar tarafından doğru algılanmasını
sağlar. Adil yönetmediği, haksızlık yaptığı takdirde yeterli verimi alamayacağını
bilir. Liderler şirkete gerçekten katkı sağlayanı objektif kriterleri açıkça
belirterek ödüllendirir.
Liderler
dijitalleşmenin önemini yadsımamakla beraber şirkette çalışanlarla olan
ilişkilerini sadece ekranlar yolu ile kurmazlar. Yüz yüze iletişimi sıkça
kullanır ve çalışanları ile konuşmayı sürdürür ve teması kaybetmez.
Liderler çalıştığı
kişileri ismen tanıyıp çalışanların özelliklerini ve şirkete olan katkılarını
takip eder ve görüştüğünde çalışanlarının katkılarından haberdar olduğunu
örneklerle kendisine bildirir.
Liderler okuma ve
araştırmayı ihmal etmeden sürekli biçimde dünyadaki trendleri takip ederek kendilerini
ve işlerini geliştirir.
Lider, mutlaka
günceli takip eder ve olan biten hakkında mutlaka bilgi sahibidir. Sadece kendi
ilgi alanlarında değil tüm toplumu ilgilendiren konularda bilgi sahibidir. Her
konuda en azından söyleyecek bir sözü vardır. Liderler için en önemli tehlike
demode kalmaktır.
Liderlerin
yaşantısı ve uygulamalarının şirket içinde yaratmaya çalıştığı genel anlayışa
uygun olması önemlidir. Liderler her adımlarının takip edildiğini bilerek bu
konudaki uyumsuz davranışının genel uygulamalarına olan inanca gölge
düşüreceğini bilir, buna göre davranışlarını kontrol altında tutar.
Liderler, kişisel
menfaatleri ile şirket menfaatleri karşı karşıya geldiğinde şirketin
menfaatlerini ön planda tutar.
Liderler,
stratejinin önemini ve bu konuda şirkette stratejinin oluşturulmasındaki en
önemli kişi olduğunu unutmaz. Stratejinin tüm fonksiyonlarca uyumlu biçimde
uygulanmasını sağlar ve ana odak noktasından kopmadan stratejiyi sürdürür.
Lider, bilgiyi
paylaşacak bir kültür oluşturarak bilginin açık, şeffaf, anında oluşmasını
sağlayacak bir sistemi oluşturur ve kararların aynı veri setinden beslenmesini
sağlar.
Liderler,
hiyerarşiyi şirket içinde en aza indirip şirketteki her kademenin birbirine
kolayca ulaşabilmesine imkan sağlar.
Lider, insanları
can kulağı ile ve önyargısız dinler, çalışanlarının fikir ve görüşlerini açıkça
söylemesini teşvik eder.
Liderler, başka
insanların kendi görüşlerinden ya da çözümlerinden daha farklı başarılı
öneriler ile gelebileceklerini kabul eder ve bu önerilerden faydalanır.
Lider, başarının
sadece kendi eseri olduğu, başarısızlığın ise çalışanlarının yetersizliğinden
kaynaklandığı gibi hastalıklı bir düşünce yapısına kapılmaz. Başarısızlıkta
sorumluluğu almasını bilir ve başarıyı paylaşır.
Lider sevgi dolu
bir insandır. İnsanları, şirketini,
çalıştığı sektörü, ülkesini sever, hepsine katkı sağlama heyecanı taşır.