Geçtiğimiz hafta Obama yaptığı bir konuşmada “toplumun
kültüründe ciddi değişimler yaşanıyor, çocuklarımızın bugün etkilendiği şeyler
ile bizim geçmişte etkilendiklerimiz çok farklı, zengin ve meşhurların
hayatları inanılmaz ilgi çekiyor. Kim Kardashian'ın ne giydiği ya da eşi Kanye
ile nereye tatile gittiğini takip etmek yeni nesil için her şeyden daha önemli
hale geldi” şeklinde ifadeler kullandı. Amerikan başkanının bile konuşmasında
yer verdiği kadar gündemi belirleyen Kim Kardashian efsanesi nedir diye okuyup
araştırdıkça konunun sadece tesadüflerin ortaya çıkardığı başarı olarak
nitelenemeyecek kadar detaylı planlandığını ve ekip çalışması sonucu oluştuğunu
gördüm.
Kim Kardashian, 1980 doğumlu; model, reality show
yıldızı, girişimci, seks yıldızı, sosyalite, her an her hareketi takip edilen
yeni dönemin yarattığı bir yıldız. Bu tür insanlara genelde celebrity
deniliyor. Lugatta şöhretli, varlıklı, yaşamları toplumun ilgisini çeken;
giyimleri, günlük yaşamları, sosyal hayatta katıldıkları davetler, tatilleri,
sürekli takip edilen kişilere verilen genel bir ad olarak tanımlanıyor. Son
dönemde kendisi basında artık yıldızlıktan süpernovalığa (esas manası büyük
yıldızların şiddetle patlaması durumuna verilen ad) terfi eden ender kişilerden
biri olarak adlandırılıyor.
Kim; aslında 1.59 boyunda, bugünün modellerine hiç
benzemeyen (kendinden son derece emin biçimde bugünün bir deri bir kemik
modellerinden biri olmadığı için çok memnun olduğunu söyleyen) özellikle geniş
kalçaları çok dikkat çeken bir kadın. Kim, Beverly Hills’te büyüyen,
Amerika'nın üst sınıf diye tanımlanabilen aile ortamında yetişen ve gelişen, Paris
Hilton'un sınıf arkadaşı, Hollywood’un şan ve şöhretine çok yakın yaşayan ve bu
hayatın içinde büyüyen birisi. Babası ermeni, kökleri Türkiye’ye kadar gidiyor.
Amerika’nın ünlü avukatlarından birisi iken aynı zamanda Movie Tunes müzik ve
pazarlama şirketinin kuruculuğunu yapmış, 2003 yılında vefat etmiş. Annesi Kris
Jenner ise İskoç/Hollanda orijinli eskiden beri basında sürekli gündemde olan
bir kişi. Kim'in Khloe ve Kourtney adında iki kız kardeşi ve 1 erkek kardeşi
var. Diğer yandan annesinin Bruce Jenner (1976 Amerikan olimpiyat takımında
dekatloncu) ile yaptığı ikinci evlilikten de ayrıca 2 kız kardeşi (Kendall ve
Kylie) var. Şu anda Kim kadar olmasa da hepsi her an gündeme girmeye başladılar.
Zaten aileyi anlatırken basın artık Kardashian klanı şeklinde bir ifade
kullanıyor.
Kim, ilk baslarda bazı ünlü sanatçıların giyim danışmanı
olarak işe başlamış sonra modellik yapmış, 2006 yılında ailesi ile birlikte
Kaliforniya’da DASH adli bir butik açarak kendi işini kurmuştur. Bu butikte
kendi çizgileri ile oluşturduğu özgün dizaynları satmaya başlayarak çok ciddi
başarı kazanmıştır. 2008’de ise yine bu kez bir ayakkabı mağazası açarak kendi özgün
modellerini satmaya başlamıştır.
Kim Kardashian sosyal medyayı son derece iyi kullanan, Facebook’ta
22,5 milyon takipçisi olan (mukayese edebilmek için Beyonce’nin 13,5 milyon
takipçisi olduğunu söylersem daha iyi fikir sahibi olursunuz) Instagram’da saçını
kestirdiği resmini 800 bin kişinin beğendiği (like ettiği) televizyonda "Keeping
With Kardashian" dizisi ile kendi ve tüm ailesinin yaşamının neredeyse
naklen yayımlandığı ratingi çok yüksek bir reality show yapan, 2008’de ise Google'da
ismi en fazla yazılan kişi haline geldi. Son donemde Apple uygulaması geliştirerek
şöhretli olmak isteyenlere yol gösteren ve zaman zaman kendisinin içinde olabildiği
bir animasyon video oyununu piyasaya suren Kim, yapımcı şirketin bütçe
açıklamalarına göre bu üründen 200 milyon dolar civarında bir satış bekliyor. Diğer
yandan evlenme törenlerinin resimlerine, doğum fotoğraflarına, bebeğinin
resmine tüm tv kanallarının çok ciddi meblağlar ödemek için yarış ettiği Kim, gittiği
kuaförden, alışveriş yaptığı mağazalara kadar tüm alışverişleri takip edilen, bu
firmalardan ayrıca çok ciddi gelir elde eden, kendi markası altında parfümden
tuvalet kâğıdına kadar çeşitli ürünler çıkartan bir büyük girişimci ve
pazarlama dehası olarak öne çıkıyor.
2007 yılında şimdiki kocası rap şarkıcısı Ray J ile
çektikleri porno kasetinin bir video şirketinin eline geçmesi sonucu şirketin
bu kaydı yayımlaması ile birlikte tanınırlığı giderek artan Kim yayım hakları için
tv şirketinin kendisine 1 milyon $ ödemesine rağmen daha sonra ilgili kanal
aleyhine ayrıca dava açıp sonradan sulh olarak şirketten 5 milyon doları özel
hayatin mahremiyetini zedeledikleri gerekçesi ile tahsil etti. Kardashian
ailesinin 2010 yılı içine markasını kullanan ürünlerden elde ettiği lisans
ücretinin 65 milyon doları bulduğu ifade ediliyor. Açılış ve kokteyllere
katılım bedeli olarak 250 bin $ alan Kim, attığı tweetlerde bir üründen
bahsederse bu ürünlerden 25 bin $ alıyor. Artık inkâr edilemez biçimde
Kardashian marka imparatorluğu oluşmuş durumda, bu marka ile hangi ürün çıksa
inanılmaz satış rakamlarına ulaşıyor.
Tüm mecralarda her an gündemde olan Kim ve Kardashian
ailesinin bu başarısı tesadüf mü yoksa önceden ince ince planlaması yapılan ve
uygulamaya konulan çok ciddi bir stratejik çalışmanın bir parçası olarak
gerçekten bir başarı hikâyesi mi diye analizini yaptığımda aşağıdaki konuları
dikkate aldıklarını gördüm.
1. İnsanlar pırıltılı hayata özeniyor, insanların senin
yerinde olmayı hayal ettiğini unutma.
İnsanlar her zaman çok lüks yaşamak, pırıltılı bu hayatın
içinde olmak istiyorlar. Çok zengin ve çok meşhur ve çok geniş ailenin tüm
fertleri içinde kendilerini özdeşleştirdikleri birisini seçiyorlar. Bu
kişilerin her hareketini takip ederek onlarla özdeşleşiyorlar. Ailenin yaşamı
artık o kadar şeffaf ve transparan ki her an onlarla olduklarını düşünüyorlar, ailenin
takipçilerinin aileye her an ulaşabileceği konumda olmaları da çok önemli bir
takipçi kitle yaratmalarına neden oluyor.
Evlendikleri kişiler mutlaka çok meşhur olan ve genelde
sporcu ya da şarkıcı olarak seçiliyor. Daha gençlerinde seyretmelerini sağlamak
ve içeri çekmek için küçük üvey kardeşlerini de oyunun içine dahil ederek takip
eden kitleyi sürekli büyütüyorlar. Anne ve babada aynı şekilde bu oyunun içinde
önemli parçalar olarak sürekli gündemde olmaya devam ediyor ki buda o yaş
grubunu oyunun bir parçası yapmak için düşünülmüş bir çözüm.
2.İnsanlar başkalarının hayatını izlemek, onları takip
ederek yorum yapmayı, dedikodu yapmaya bayılıyorlar.
Son dönemde başarılı reality showlarda bu yaklaşım ön
plana çıkıyor. Biri bizi gözetliyor ve benzeri programlar hep bu isteği
karşılamak üzere çekiliyor. Kardashian ailesinin de tüm fertleri ile tv de
sürekli gözükmesi, kavgaları, bazen çekişmeleri, üzüntüleri, sevinçleri
insanları inanılmaz etkiliyor, sosyal medyada her bölümden sonra inanılmaz
adette tartışma çıkması bu diziyi interaktif bir niteliğe de sokuyor. Amerikan
toplumunda aile ilişkilerinin zayıflaması, komşuluk ilişkilerinin son derece
sınırlı olması insanlara; televizyon aracılığı ile ailenin karşılaştığı
sorunlarla ilgilenme ve fikir yürütme imkânı veriyor. Toplum bu dizide geçen
konularla ilgili duygu ve düşüncelerini sosyal medyada hemen paylaşıyor ve yapımcılarda
bu yazılardan eğilimleri analiz ederek senaryo çalışmalarını buna göre
oluşturuyorlar.
3. Markalaş ve markanı kullandığın alanı sürekli
genişlet.
Kardashian’lar kendi pazarlarını ve hitap ettikleri
kitleyi çok iyi biliyorlar ve buna uygun ürün ve pazarlama yaklaşımlarını son
derece profesyonelce uyguluyorlar. Mümkün olduğunca geniş ve çok adette ürüne
kendi markalarını vererek bu kitlenin bu ürünleri almasını sağlıyor ve
kendilerini aslında Kardashian ailesinin bir üyesi gibi hissetme isteklerini
çok iyi kullanıyorlar. Bu arada aile, prensiplerinden asla ödün vermiyor. Bu
ürünlerden bazıları verdiği sözü tutmadığı anda hemen anlaşmayı bitirip hatta
özür dileyerek bu alandan çekiliyorlar. Bu konuda en son bir kredi kartı
işinden çekilmeleri özellikle insanların markaya olan güvenlerini zedelememek
konusunda ne kadar hassas olduklarını gösteriyor.
Kardashian ailesinin şu andaki stratejileri çok açık,
kendi deyimleri ile "demir sıcakken mümkün olduğunca çok işi yapıp kovayı
doldurmak"
3. Sosyal medyayı müşterilere ulaşmakta kullan, mesaj ver,
ulaşılabilirliği hissettir, sahici ol.
Kardashian ailesi özellikle sosyal medyayı çok başarılı
biçimde kullanan ve bu alandaki fanlarını giderek arttıran bir yaklaşımı
başarılı bir şekilde devam ettiriyor. Bu alanda ne kadar çok çalıştıkları kendi
özel alanı demeden her konuyu paylaşabilmelerinden anlaşılıyor. Ayrıca bunu bir
angarya olarak görmeyip işlerinin bir parçası olarak kabul ederek bundan çok
zevk aldıklarını da hissettiriyorlar.
4. Her zaman kazanan ol ve kazananlarla beraber olmaya
dikkat et, insanlar kazananı sever.
Özellikle tüm çalışmalarında yaşamlarını başarı üstüne
kurmuş durumdalar. Eş seçimlerinden çalıştıkları ürünlere, gittikleri kulüplere
hepsi kendi alanında çok başarılı olan kişi ve işletmeler.
5. İlgi odağı ol ve ilgiyi sürekli en üst seviyede tut.
Kardashian’lar her olayı ciddi olarak öne çıkarıp ilgiyi
en üst seviyede tutma konusunda çok başarılılar. Evlenme, boşanma, hamilelik, kilo
alma, zayıflama, annenin yüzünü gerdirmesi, masajları gibi her olay kitlelerin
takip ettiği çok önemli birer konu olarak işleniyor.
Geçen hafta İngiliz GQ dergisine çektirilen çıplak
fotoğraflar ya da bu yaz Tayland’da geçirilen aile tatilleri bunun son
örnekleri olarak gözüküyor.
6. Doğru kişilerle çalış, takımını kur, en iyilerle çalış.
Kardashian malikanesinin bulunduğu bölgenin arkasındaki
küçük yerleşimde E! prodüksiyon şirketinde çalışan çok sayıda kişi yaşıyor. Bu
kişiler işlerinde en iyiler, özellikle sürekli yayında olduklarından neyi ne
zaman kullanacaklarını bilen profesyoneller, bu kadar iyi bir takımın çıkardığı
üründe tabi ki bu kadar başarılı oluyor.
7. Çok çalış, bulunduğun yerde olmayı isteyen o kadar çok
kişi var ki, aksi takdirde bir anda kaybolursun.
Bu kadar pırıltılı hayatın arkasında neredeyse 24 saat
çalışan bir aile var, sabah kahvaltıda başlayan gece yatışa kadar süren sürekli
ekrana yansıyan bir hayatı sürdürmek gerçekten çok zor, hırslı ve başarılı
olmak içgüdüsüyle hareket eden Kardashian’lar bunu büyük bir özveri ile
sürdürüyor.
Aslında hangi işi yaparsan yap, benzer kurallar o işi
başarılı kılmak için temelde aynı gibi, bu serüven anne Chris Jenner’in
CEO’luğunda 2006’da başladı ve bugüne kadar inanılmaz bir başarı ile sürdü. Bakalım
daha ne kadar sürecek, takip edeceğiz.