Öncelikle araç ağırlıklarında ciddi azalmaya gidileceği, çelik
kullanımından vazgeçileceği, hava yastığı gibi çoğu enstrümanın
fonksiyonsuzlaşacağı öngörüsünde bulunuyorlar. Bu gelişme araç maliyetlerinde
önemli tasarruf ortaya çıkaracak, araçların üretim sürelerini kısaltacak ve de
en önemlisi yakıt kullanımını azaltacak gelişmeler olarak niteleniyor.
Kompüterler tarafından kullanılacak araçların yollarda
hızları daha ciddi kontrol etmeye imkân sağlayacağı diğer yandan otoyolların
daha iyi kullanılmasının yeni otoyol yapımına olan ihtiyacı azaltacağından bahsediliyor.
Otomasyon nedeni ile kullanılan araçların trafik
sıkışıklığına yol açmayacağı, trafik ışıkları konusunda yeni arayışların
gündeme geleceği bekleniyor.
Hastane sistemi trafik kazaları nedeni hastaneye
yatırılan çok sayıda yaralı ya da ağır yaralı müşteriden yoksun kalacak.
Bu araçların kaza yapma olasılıkları düşeceği için oto tamirhaneleri çok az sayıda hasarlı araçla karşılaşacaklar.
Çelik üreticileri üretimlerinin en önemli bölümünü oluşturan otomotiv endüstrisinden yoksun kalacaklar.
Devletlerin en önemli gelir kaynaklarından biri olan trafik cezaları yok olacak, trafik düzenini
sağlayan polis ihtiyacı azalacak.
Sürücüsüz araçlar bugüne kadar araç fiyatları pahalı olduğu için araç alamayan genç neslin ya da engelli kişilerin araç sahibi olabilmelerine imkân sağlayacak.
Araç paylaşma sistemi daha da gelişecek araç sahipliği yerini bu yeni sisteme bırakacak.
Bu araçların kaza yapma olasılıkları düşeceği için oto tamirhaneleri çok az sayıda hasarlı araçla karşılaşacaklar.
Çelik üreticileri üretimlerinin en önemli bölümünü oluşturan otomotiv endüstrisinden yoksun kalacaklar.
Devletlerin en önemli gelir kaynaklarından biri olan trafik cezaları yok olacak, trafik düzenini
sağlayan polis ihtiyacı azalacak.
Sürücüsüz araçlar bugüne kadar araç fiyatları pahalı olduğu için araç alamayan genç neslin ya da engelli kişilerin araç sahibi olabilmelerine imkân sağlayacak.
Araç paylaşma sistemi daha da gelişecek araç sahipliği yerini bu yeni sisteme bırakacak.
Diğer endüstrilerde olacak değişimleri bir kenara bırakıp
ana konumuz olan sigortacılığa etkilerini biraz daha detaylı incelememizin
sigortacılığın gelecekteki şekillenmesi bakımından önemli olduğunu söylememiz
lazım.
Geçtiğimiz Aralık ayında İngiltere’de RSA sigorta şirketi
Greenwich bölgesinde uygulamaya alınan sürücüsüz araç uygulamasında İngiliz
hükümetinin sigorta konusunda yetkili stratejik ortağı olduğunu açıkladı. Bu
proje ile sürücüsüz araçların İngiltere’de kullanımı ve kullanılmasında karşılaşılabilecek
zorluklar her yönü ile araştırılıyor. Bu projedeki diğer stratejik ortaklar ise
Shell ve Telefonica olarak açıklandı.
Sigorta tekniği açısından konuya bakıldığında az sayıda
oluşacak hasar sigorta primlerinin çok ucuzlamasına yol açabilecek. Bugüne
kadar elde edilen istatistiki veriler bir anda anlamsız hale gelecek. Diğer
yandan mecburi sigortanın varlığı hükümetlerce sorgulanmaya başlanacak ve belki
de kaldırılması yönünde bazı kararlar alınabilecek. Katastrofik nitelikli
hasarlara karşı sigortaya hala bir talep olacak ancak onun dışında talep
giderek düşecek gibi gözüküyor.
Katastrofik nitelikli hasarlara sadece tabii afet olarak
bakılmayacak. Sürücüsüz araçların bilgisayar siteminde ya da gps sisteminde
oluşabilecek bir arıza durumunda ortaya çıkabilecek büyük felaketlerin
sigortalanması ihtiyacı da şimdiden tartışılmaya başlandı. Sürücüsüz araçların
sigorta teminatı ihtiyacında ise sigortalı kişinin poliçe satın alması yerine
sürücüsüz araçları imal eden yada sadece bu programı dizayn eden şirketlerin
ürün sorumluluğu yada mesleki sorumluluk poliçelerine talep olacağı
düşünülüyor.
Gelecekte konuşacağımız çok önemli bir diğer konu da bir
kaza sonucunda kazaya karışan araçların sorumluluklarının nasıl belirleneceği
konusu. Aracın sahibinin sürücüsüz araçların yapmış olduğu kazanın
sonuçlarından sorumlu olacağı kural olarak geçerli olacak gibi gözüküyor. Ancak
bu aracı üreten şirkete de bu kazanın maddi sonuçlarını devretmek için davalar
açılabileceği ve bunun da geleneksel sigortacılık yaklaşımlarını değiştirecek
bir gelişme olacağı ifade ediliyor. Hukuki altyapının bu yeni oluşuma uygun
değişmesi ile birlikte aracın sahibinin özelliklerinin dikkate alınmadığı ve
tamamen ürün sorumluluk sigortası ile üretici firmaların yaptıracağı bir
sigorta sisteminin ortaya çıkacak. Bu yeni dönemin bu güne kadar bireysel
nitelikli olan oto sigortalarını kurumsal hale dönüştüreceği diğer yandan tüm
dünyada toplam prim üretiminin %40 - %60 arası bir pay elde eden bu branşın
belki de ortadan kaybolacağı, bireysel oto sigortaları ağırlıklı iş yazan satış
kanallarının portföylerinde ciddi küçülme ve değişimler yaşanacağı yine
beklentiler arasında.
Diğer yandan sürücüsüz araçlarda "cyber risk" diye
tanımlanan programların ele geçirilmesi ya da hacklenmesi halinde ortaya
çıkacak maddi sonuçların sigortalanma ihtiyacı da ortaya çıkacak gibi gözüküyor.
Sisteme giren hackerların bu tür otomobilleri çalabilmesi ya da başka amaçlarla
kullanabilmesi de ayrıca önümüzdeki dönemin riskleri olarak karşımıza çıkacak.