UNIQLO ilk
mağazasını 1984’te Hiroşima’da açtı. Kurucusu olan Tadashi Yanai babasından
öğrendiği küçük mağazalarındaki deneyimlerden hareketle Japonya’nın ana arteri
dışında arka sokaklarda giyim mağazaları açtı. Bu mağazalardaki ana konsept o
sırada geçim zorluğu çeken Japonlara uygun, ucuz, kendine özgü bir stili olan
ve hoşluk yaratan ürünler satmaktı. Bu küçük mağazalar ilk etapta başarılı bir
gelişme sağlasa da önce durgunluk
sonrasında ise küçülme dönemine girdi. Bu krizde içe dönerek yanlış yada
eksik ne yaptıklarını gözden geçiren şirket kadın bölümünü büyütüp, satış
metrekaresini attırarak büyük mağazacılığa geçme kararını hızlı bir şekilde
aldı ve doğru teşhis şirketin bu krizi atlatmasını sağladı. Bu stratejinin
başarısı üzerine büyük mağazalar zincirinin genişletilmesi kararı alındı.
UNIQLO, bugün
giyim mağazacılığında dünyanın en büyük şirketleri arasında birinci olma
stratejisi çerçevesinde dünyanın önemli merkezlerinde büyük mağazalar açmayı sürdürüyor.
2012
rakamlarına göre UNIQLO, GAP, H&M ve İnditex'in (Zara’nın ana firması)
arkasından dünyanın 4. büyük şirketi konumuna gelmiş durumda. Şirket 2020’de 65
milyar $ ciroyu gerçekleştirerek ilk dört şirket içinde daha yukarılarda yer almayı
hedefliyor.
UNIQLO'nun
kurucusu olan Yanai, bugün Japonya’nın en zengini olmasının
yanında dünyada Forbes araştırmasına göre en varlıklı kişiler arasında 66. sırada yer alıyor. Bazı çalışanlarına
göre delege etmeyi pek beceremeyen ve zaman zaman mikro yöneticilik yapmaya
kalkışan biri. Bu yüzden kendisi ile çalışan çok sayıda genç yönetici işten
ayrılmak zorunda kalıyor. Fakat vizyonu kesinlikle tartışılmaz biçimde onu diğer
liderlerden ayrıştırıyor. Yanai, iyi bir yöneticinin her türlü detayı takip
edip bilmesi gerekliliğine inanıyor ve bunu yapmayan yöneticinin başarılı
olmasının mümkün olamıyacağını söylüyor. Yanai, 65 yaşına gelince CEO luğu
bırakacağını ve yönetim kurulu başkanlığına geçiş yapacağını açıklarken aynı
zamanda oğullarının hiçbir şekilde yönetimde olamayacağını sadece hissedar
olarak yönetim kurulunda yer alabileceklerini açıkladı. Yanai, aile fertleri
tarafından yönetilen şirketlerin tamamına yakınının kötü duruma düştüğü
konusundaki görüşünde ısrarlı.
UNIQLO'nun
rekabet avantajı yarattığı çok sayıda alan bulunmaktatır. Bunlar aşağıdaki şekilde sıralanabilir;
1. Satın almada önemli avantaj yaratan
uygulamalar
2. Üretim maliyetinin düşük
tutulabilmesi
3. Mağaza yönetiminde farklılaşma
4. Üründe inovasyon yaratabilme
becerisi
5. Çalışanlarını şirket kültürü
oluşturma ve müşteri ilişkileri konusunda eğitme başarısı
6. Dijitalleşme yolundaki uygulamaları
UNIQLO,
sattığı ürünü kendi üretmiyor. Çok başarılı bir satın alma takımı ile birlikte
yaptığı uzun süreli anlaşmalar ve az sayıdaki üretici firma ile ürünlerini
oluşturuyor. Üretiminin %70’ini Çin’de,
kalanını Bengaldeş, Malezya ve Vietnam'da üretiyor. Bu üretimlerde özellikle
kalite kontrol standartlarına getirdiği tavizsiz anlayış müşterilerinde Çin’de
bile kaliteli üretim yapılabilir algısını oluşturmuş. UNIQLO, insanların yaşı
ne olursa olsun giyilebilecekleri ürünler üretiyor. Diğer yandan genelde beğeni
kazanacak ürünlerinin çok renk ve çeşitte beğeniye sunarak her kesin kendi
giyim tarzını yaratmasına olanak veriyor.
UNIQLO temel
ürünleri yüksek kalitede üretmeyi amaç edinmiş. Şirket bu ürünlerinin
kalitesine o kadar güveniyor ki bu ürünleri alanlar kişilerde marka bağımlılığı
yaratacağına inanıyor. UNIQLO, üretim konusunda önemli stratejik karar ve
bunların uygulanmasını Takumi Takımı ile yapıyor. Bu takım 30 yıllık
tecrübeleri mühendislerden oluşan bir takımdır ve şirketin yeni ürün
kararlarında, üretim kontrolünde, stratejik ortaklara teknik yardım konularında
tam yetkili olarak çalışmaktadırlar.
13 ülkede 1350
mağazaya ulaşan bir dev organizasyonun 845 mağazası Japonya’da bulunuyor.
Genişlemeye ilk etapta Japonya’da başlayan bu atılım daha sonra Çin, Güneydoğu Asya’da devam etmiş. İngiltere piyasasına 2002 yılında girmiş, 21 mağaza açmış fakat ilk etaptaki yanlış seçimler nedeni ile küçülme kararı almış ve 2006’da 8 mağazaya düşmüştür. UNIQLO son dönemde Amerika’da da mağazalaşma ve yaygınlaşma çabaları içinde büyüyor. Bugün New York, Paris ve Londra’nın prestijli markaların yer aldığı noktalarda mağazaları bulunuyor. Her bir müşterinin satın alma alışkanlıklarının farklı olduğunu buna uygun satış ve sunuş anlayışı oluşturmaları gerektiğinin altını çizerek tüm stratejilerini bu baza oturtmuşlardır. Yılda en az 70.000 müşteriden görüş alan şirket ürün ve servis konusunda istekleri çok titizlikle değerlendiriyor. Ürettiği ilk gözlükleri 100.000 kişiye taktıran UNIQLO, geri bildirimler ışığında bu işe girme kararı almış. Şirketin diğer rakipleri gibi mağazalarda sergilenen ürünleri kısa sürede değiştirerek farklı ürünler sergilemek gibi bir yaklaşımı yoktur. Sınırlı sayıda ürünü en az 50 civarı renkte sunan şirket rafta ürünü uzun tutan bir anlayışla rakipleri Zara’dan ayrılıyor. Amerika’da başarılı olmak için ciddi çaba içine giren UNIQLO özellikle Amerikalıların beden ölçülerine uygun 3D beden anlayışına girerek orada ciddi bir pazar elde etmeyi hedeflemekte.
Genişlemeye ilk etapta Japonya’da başlayan bu atılım daha sonra Çin, Güneydoğu Asya’da devam etmiş. İngiltere piyasasına 2002 yılında girmiş, 21 mağaza açmış fakat ilk etaptaki yanlış seçimler nedeni ile küçülme kararı almış ve 2006’da 8 mağazaya düşmüştür. UNIQLO son dönemde Amerika’da da mağazalaşma ve yaygınlaşma çabaları içinde büyüyor. Bugün New York, Paris ve Londra’nın prestijli markaların yer aldığı noktalarda mağazaları bulunuyor. Her bir müşterinin satın alma alışkanlıklarının farklı olduğunu buna uygun satış ve sunuş anlayışı oluşturmaları gerektiğinin altını çizerek tüm stratejilerini bu baza oturtmuşlardır. Yılda en az 70.000 müşteriden görüş alan şirket ürün ve servis konusunda istekleri çok titizlikle değerlendiriyor. Ürettiği ilk gözlükleri 100.000 kişiye taktıran UNIQLO, geri bildirimler ışığında bu işe girme kararı almış. Şirketin diğer rakipleri gibi mağazalarda sergilenen ürünleri kısa sürede değiştirerek farklı ürünler sergilemek gibi bir yaklaşımı yoktur. Sınırlı sayıda ürünü en az 50 civarı renkte sunan şirket rafta ürünü uzun tutan bir anlayışla rakipleri Zara’dan ayrılıyor. Amerika’da başarılı olmak için ciddi çaba içine giren UNIQLO özellikle Amerikalıların beden ölçülerine uygun 3D beden anlayışına girerek orada ciddi bir pazar elde etmeyi hedeflemekte.
Yıllar itibarı
ile %14 – 20 arası operasyon marjı ile
çalışan firma yıllar itibarı ile ortalama
%15 civarında getiri hedeflemiştir. Büyük metrekarelerde çalışan
firmalarda metrekare arttıkça getiride düşüş olmasına rağmen UNIQLO bu alanda
çok önemli bir farklılık yaratarak karlılık anlamında oldukça önemli artış
sağlamıştır. Rakipleri ile büyüme konusunda da çok önemli farklılıklar yaratan
UNIQLO’nun %22 büyümesine karşılık Inditex % 6, GAP -%2 ve H&M de %15’lik
bir büyüme gerçekleştirebilmişlerdir (2009/2010).
UNIQLO kendisini
inovasyonda başarılı olmaya adamış bir şirket olması onu üründe oluşturdukları
yeniliklerle farklılaştırmıştır. Özellikle "HEATTECH"ile
"AIRISM" ürünleri son yıllarda müşterileri tarafından çok ciddi talep
görmüştür. "HEATTECH" adlı buluşu, Boeing gibi firmalara karbon fiber karışımı
imal eden Toray adlı firmada ürettiği kışın çok sıcak tutan süt proteininden
ürettiği çok hafif ve yer kaplamayan mont türü bir üründür. Bu üründen
milyonlarca satan UNIQLO ayrıca son derece ince ve elastik, serin tutan bir iç giyim ürünü bularak
-Airism- bu üründe çok ciddi atılımlar yapmıştır. Son dönemde gözlük alanına da
giren UNIQLO’un gözlükleri de inovatif bir anlayışla hazırlanmıştır.
UNIQLO, üründe
yaptığı yenilikler dışında şirket içi iletişimde önemli inovasyonlar denemiştir,örneğin şirket satış sorumlularının genel
müdürlüğe direkt ulaşımını sağlayan bir bilgi iletişim platformu oluşturmuştur.
2006 yılında ilk kez bir yönetim blogu oluşturmak sureti ile mağazalarla canlı bir
biçimde iletişim kurulması amaçlamıştır. Bunu yapmalarındaki temel amaç satış
sorumlularından gelen anlık ve gerçek dünyayla ilgili bilgilere anında sahip
olma arzusudur. Bu sistemin cep telefonları ile çalışması sistemin çok basit ve
eğitim gerektirmeden kullanılmasını sağlamıştır.
UNIQLO‘nun bir
diğer teknolojik yaklaşımı da müşterilerine kendi ürünlerine nasıl ulaştıkları,
yaşam tarzları ile ilgili bilgileri alma konusunda yaptığı uygulamalardır.
Bunlardan en önemlisi özellikle son dönemde Apple aplikasyonları içinde yer
alan ve Uniqlock, Calendar, UniqLooks, No Time to Cook, Foodily, Video Cookbook
Patisierre gibi uygulanalar ile "Wake Up,” adlı alarm saat uygulamasıdır.
Bu uygulamalar Android ve IOS bazlı hazırlanmış olup uyandırma Keigo Oyamada
and Roko Kanno adlı iki sanatçının müziği ile yapılmakta, hava durumuna bağlı
olarak bu müzik değişebilmektedir.
UNIQLO mağazalarında teknolojik aygıtların kullanılmasına ayrı bir önem verilmektedir. New York 5. caddedeki mağazaya 300 lcd video ve 175 gelişmiş hoparlör monte edilmiş, tüm mağazada led kurulumları yapılmıştır. Bunun dışında şirket kendisini moda şirketi değil, teknoloji şirketi olarak tanımlamış ve Apple‘ı esas rekabet ettiği şirket olarak açıklamıştır. Japonya’da en teknolojik şirket sıralamasında UNIQLO, Apple ve Google’ın arkasından üçüncü şirket seçilmiştir.
UNIQLO mağazalarında teknolojik aygıtların kullanılmasına ayrı bir önem verilmektedir. New York 5. caddedeki mağazaya 300 lcd video ve 175 gelişmiş hoparlör monte edilmiş, tüm mağazada led kurulumları yapılmıştır. Bunun dışında şirket kendisini moda şirketi değil, teknoloji şirketi olarak tanımlamış ve Apple‘ı esas rekabet ettiği şirket olarak açıklamıştır. Japonya’da en teknolojik şirket sıralamasında UNIQLO, Apple ve Google’ın arkasından üçüncü şirket seçilmiştir.
Mağazalarında
çalışan her kese eşit işe eşit ücret uygulaması ile performansa dayalı ücret
sistemini uygulamaya almıştır. Eğitime çok önem veren kuruluş, dünyanın her
tarafında aldığı çalışanlarını Japonya’da bir süre Japon kültürü ve şirket
kültürünü öğretmek için eğitime tabi tutuyor, diğer yandan çalışanlar
mağazadaki müşterilere kendilerine öğretilen 6 kalıptan en az ikisini söylemek
zorundalar. Bu kalıplar; “her şey yolunda mı”, “yardıma ihtiyacınız var mı”
şeklinde cümlelerden oluşuyor. Mağazalarda türlü yarışmalar yapılarak bu
konudaki hassasiyet her an çalışanlara hatırlatılıyor. Örneğin 1 hafta süre ile
kasadan en kısa sürede müşterilerin ayrılmasını sağlayan çalışana bir adet ıpod
hediye ediliyor.
UNIQLO’nun
insan kaynakları yöneticisi Takaho Kuwahara çalışan sayısını arttırma hedefinde
olduklarını ve iyi müşteri servisi verebilmek için bunun çok önemli bir
gereklilik olduğunu ifade etmiştir. Bu yaklaşımla diğer rakiplerinden ayrılan
şirket çalışana ödenen her ilave 1 doların 24 dolar civarında geri dönüş sağlayabileceğini
düşündüklerini açıklamıştır.
UNIQLO son
dönemde orta ölçekli satın almalar yaparak ihtiyacı olan alanlardaki
eksiklerini hızla giderme çabasındadır. Fransa’da “Comptoir des Cottoniers”
adlı kadın giyim firması ile “Princess Tam Tam” adlı sütyen üreten bir firma ve
Amerikan “Theory” firması son dönemde yaptığı satın almalardan bazılarıdır.
UNIQLO'nun
bugün dünyada giyim mağazacılığı alanındaki en başarılı şirketlarak
gösterilmektedir. Marka bilinirliğinde %97 bilinirlik oranını gerçekleştirmiş
olan şirketin dünyanın lider giyim mağaza firması olması hiçde şaşırtıcı
olmayacaktır gibi gözüküyor.
Yurt dışı seyahatlerinizde bu mağazaları ziyaret ederken bu yazıyı hatırlarsanız UNIQLO'nun mağazacılık anlayışına bir de bu pencerelerden bakarsınız diye umud ediyorum.
Yurt dışı seyahatlerinizde bu mağazaları ziyaret ederken bu yazıyı hatırlarsanız UNIQLO'nun mağazacılık anlayışına bir de bu pencerelerden bakarsınız diye umud ediyorum.
Süt proteininden hafif mont! Sade ve süper bir buluş...Cemal Bey, Yanai'nin, başarılı olmak için her türlü detayı takip etmesi konusundaki fikir ve deneyiminiz nedir?
YanıtlaSilGözümden kaçmış özür dilerim,Yanai konusunu bilmiyorum,okuyacağım
SilMerhabalar,
YanıtlaSilAlmanya'da okuyorum ve Innovation Management dersinde essayimi UNIQLO hakkinda yazmayi dusunuyorum.Yazmis oldugunuz bilgileri hangi kaynaktan aldığınızı öğrenebilir miyim?Refarans kullanmam gerekicek .Yardimlariniz icin cok teşekkür ederim.
Bu bilgiler tek kaynaktan değil,çoğunlukla Financial Times,Economist ve günlük gazetelerden
Sil