Sigorta döngüsünün nasıl çalıştığı aşağıdaki grafikte
özetlenmiştir.
Dünyada bu iniş çıkışları belirleyen en önemli nedenler aşağıdaki gibidir.
Ø Şirket
karlılıkları
Ø Sektördeki
oyuncuların iştahı
Ø Sektöre
yeni girenlerin ya da sektörde bulunup yeniden pazar payı yapmak isteyenlerin
davranışları
davranışları
Ø Reasürans
piyasasının kapasite durumu
Ø Faizlerin
seviyesi
Ø Katastrofik
nitelikli hasarlar
Sigorta sektöründe "sıkı pazar" koşullarında
sigorta şirketleri teminat vermekte zorlanırlar. Poliçe şartlarında daraltmaya
giderler ve fiyatları ciddi anlamda yükseltirler. Bu dönem müşteriler açısından
oldukça zor geçer ve ciddi anlamda mutsuzluk oluşur. Bu dönemde teminat
bulamadığından ya da fiyatların yüksekliğinden dolayı sigortasız kalan çok
sayıda sigorta müşterisi ile karşılaşılır.
Piyasa payını yükseltmek isteyen şirketlerin gerek olası teknik zararlara göğüs germeyi mümkün kılacak bir mali güce sahip olması, bunun yanında kazandıkları pazar payının getireceği ilave operasyonları kaldıracak organizasyonel yapılanmayı önceden öngörerek kendini bu büyümeye hazırlaması mutlaka şarttır.
Diğer sigorta şirketleri için özellikle "yumuşak
pazar" döneminde bu gelişmeler cevap verebilecekleri çeşitli stratejik
yaklaşımlar bulunmaktadır.
Bazı şirketler ellerinde tuttukları portföyü her hâlükârda
kaçırmamak üzere bir fiyatlama stratejisi oluşturarak yeni iş almadan bu dönemi
atlatmak yaklaşımı ile devam ederler. Hatta fiyatlar teknik seviyenin altına
gelse bile sadık müşteri şirket açısından maliyetsiz müşteridir anlayışı ile
mevcut pazar paylarını korumaya ya da çok düşürmemeye çalışırlar.
Diğer bir strateji ise bu pazar şartlarında bile konuya
teknik bakan ve her bir işin hak ettiği fiyata kadar esneklik gösterip onun
altına kesinlikle inmeyen ve piyasa payı kaybetmeyi göze alan yaklaşımdır. Bu
yaklaşımın tabiidir ki uzun vadede zarar yazma ihtimali diğer rakiplerine göre
çok daha azdır.
Yumuşak pazar şartlarında özellikle dikkat edilmesi
gereken uygulamalar aşağıdaki gibidir.
Ø Dağıtım
kanalı yönetiminin daha etkin ve yakın yapılması
Ø Segmentasyonun
daha seçici yapılması
Ø Mali
gelirin maksimize edilme imkânlarının araştırılması
Ø Reasürans
yaklaşımında değişikliğe gidilmesi
Ø Uzun
kuyruklu işlerde yoğunlaşmadan kaçınılması
Ø İş
kabulde daha dikkatli olunması
Bu sistemin başarısı şirketlerin sağlıklı yapılarının korunmasına ve bunun için zamanında ve tam olarak denetlenmelerine ,gerekli tedbirlerin vakit
geçirilmeden alınmasına bağlıdır. Halka açıklık oranı yüksek batılı piyasalarda finansal analistler, dış denetim firmaları, değerlendirme kuruluşları,
denetleyici otorite, şirketin iç denetim yapıları, risk yönetim departmanları bu dönemlerdede sistemin sağlıklı işlemesini sağlayan önemli emniyet supaplarıdır.
Sigorta sektörümüzde uzun yıllar itibarı ile genelde
"yumuşak pazar" şartlarının geçerli olduğunu, fiyatların genelde
düşme eğiliminde olduğunu, bunun sonucunda sektör oyuncularının zarar ettikleri
bir pazarın devam ettiğini söyleyebiliriz. Ülkemizde ilk kez 2013’te sektörün
"sıkı pazar" şartlarını uyguladığını ancak bu dönemin çok kısa sürerek
2014 yılında tekrar "yumuşak pazar" şartlarına hızla geri dönüldüğünü
görmekteyiz.
Yazımda özetlediğim gibi sigortacılıkta mekanizma çok açıktır,dünyanın gelişmiş piyasalarında sigorta sektörü fiyat düşürdüğünde ve zarar ettiğinde bu döngüye hangi şirketin nasıl reaksiyon verdiği, bu döngüyü yönetmekte başarılı olan şirketlerin stratejik yaklaşımları, gerekli yanıtı zamanında veremeyen şirketlerin ise nerelerde yanlış yaptıkları konuşulur.Bizim piyasamızda ise bu döngü son derece yanlış bir biçimde şirket yöneticilerinin yada toplamda sektörün basiretsizliği ve beceriksizliği olarak açıklanır.
Sn. Cemal ererdi. Yazınızı okudum ve tespitlerinize aynen katılıyorum. Sigorta şirketinini düşeceği en büyük tuzak rehavet ortamıdır. Kar eden sektörün kar eden şirketleri bu rehavet ve özgüven ile hemen fiyat düşürme ve pazardan daha fazla pay alma güdüsüne kapılır. Halbuki sigorta sektöründe daha fazla satış daha çok kar demek değildir herzaman. Bıçak sırtı dengesini kurmak gerekir.
YanıtlaSilBıçak sırtı dengesi çok doğru tanım,teşekkürler
YanıtlaSilBıçak sırtı dengesi korundu ve elde tutma oranı düştü...Sonra yine "gevşek pazar" koşullarında "iyi/sadık kaybedilmiş müşterilere" yönelik pazarlama yapılması ne kadar iş yapar? teşekkür ederim
YanıtlaSilGelişmiş piyasalarda bu durumla karşılaşılıyor,fiyat makul olunca sigortalanma oranı artıyor,pahalı olunca sigortalanma düşüyor,bu ortamda bazı şirketler iyi müşteriyyi içerde tutacak sistemler oluşturabiliyor,fark zaten bu noktada ortaya çıkıyor.
SilBazı sigorta şirketlerinin hesapsız -kitapsız atakları ,bunu da izleyen ve hiç müdahale de bulunmayan kamu otoritesi olduğu sürece biz bu girdaptan çıkamayacağız.Fiyat istikrarsızlıkları en çok da biz Acenteleri vuruyor ve itibarsızlaştırıyor,sanki bizi bitirmek için yapılanların bir parçası gibi.Ama artık şikayet etmekten vaz geçip çözüm üretmemiz lazım.Kamu şirketleri daha sıkı denetlemeli ve tüketicilerinde daha az zarar göreceği şeffaflaşma politikalarını desteklememiz lazım.
YanıtlaSilGerek acente gerekse müşterilerin genel fiyat hareketlerinin çok zig zaglar çizmesinden olumsuz etkilendikleri bir gerçek,ancak sektör imajı bakımından daha vahim bir durum
Sil