Falabella, Şili’de ortaya çıkan daha sonra Peru, Kolombiya
ve Arjantin’de faaliyet gösteren bir süpermarket zinciri olarak işte bu
özellikleri taşıyan çok başarılı bir şirkettir. İlk etapta sigorta alanındaki
başarıları ile dikkatimi çeken bu şirketin başarılarının ana hatlarını ortaya
koymanın enteresan olacağını düşündüm.
Son 15 yıl içinde Latin Amerika’da WalMart, Carrefour, Casino
gibi dev süpermarketlerin faaliyet gösterdiklerini görüyoruz. Bunların girdikleri
pazarlarda lokal şirketlerin şansının pek kalmayacağı düşünülse de başarılı
firmaların ortaya çıktıkları görülüyor. Falabella Şili’de kurulmuş olan
süpermarket zinciri, kredi kart şirketi ve aynı zamanda alışveriş merkezi
işletici şirketi olup 2007 yılında 5,7 milyar USD civarında ciro yapmış büyük
bir şirkettir. Şirketin 175 adet süpermarketi bulunmakta olup Latin Amerika’nın
en rekabetçi ve çeşitli alanlarda işleri olan grubu olarak nitelenir.
1889’da bir terzi firması olarak Salvatore Falabella tarafından
terzi atölyesi olarak kurulan firma 1937’de Alberto Solari tarafından satın
alınmış ve 1960 yılında büyüme kararıyla beraber mevcut ürünlere ilave olarak
ev elektroniği ve her türlü ev gereçleri satışı yapılmaya başlanmıştır. 1980
yılında Şili’de ilk kez CMR adıyla şirket kredi kartı çıkartılmış ve 2007
yılında tüm Şili’de bu alanda lider olmuştur. Tüketicilerin alışverişinin yüzde
70 inin bu kartla yapıldığını söylersek operasyonun büyüklüğünü daha iyi
anlatmış oluruz. Bu kart sayesinde şirket müşteri alışkanlıkları, satın alma
tercihleri bakımından önemli bir datayı kullanma imkânına kavuşmuştur. 1993’de
Arjantin’e, 1995’de Peru’ya ve 2003’de son olarak Kolombiya’ya yatırım
yapmıştır.
2007 yılında, Falabella Şili’nin en büyük süpermarket
zinciri olan D&S’i satın almış ve Latin Amerika’da Meksika’daki Wal Marttan
sonra en büyük perakendeci grup durumuna gelmiştir ancak rekabet kurulundan
izin çıkmayınca bu satın alma sonuçlanamamıştır. Bu gelişme bile grubun yatırım
yapma iştahında herhangi bir azalmaya yol açmamış ve 2011 yılında 2,6 milyar USD
tutarında bir yatırımla mağazalarını genişletme ve yeni yerleşim bölgelerinde
mağaza açmaya karar vermiştir.
Latin Amerika’da hala aile şirketleri sektörlerdeki hakim
konumlarını devam ettirmektedirler. Gelişmiş ülkelerdeki büyük firmalara göre
aile şirketlerinin Latin Amerika’da bazı önemli avantajlar yarattıkları görülmektedir.
Özellikle piyasayı son derece iyi bilmeleri yanında hitap ettikleri
müşterilerin alış veriş eğilimlerini doğru teşhis edebilmeleri diğer yandan çok
öncelere dayanan yaygın iş yapma biçimleri ve networkleri bu firmalara çok
önemli rekabet avantajı sağlamaktadır.
Özellikle gelişmekte olan ya da gelişmemiş ülkelerde
ailenin devlet erkânı ile olan yakın ve köklü ilişkileri de bu şirketlere çok
önemli avantaj sağlamaktadır. Özellikle uluslararası firmaların bu konudaki
eksiklikleri aile şirketlerine bu konuda önemli rekabet avantajı yaratmaktadır.
Falabella’nın en önemli bir diğer rekabet avantajı
sürekli olarak yaptırdığı pazar araştırmaları ve bu araştırma sonuçlarının
şirketin her kademesinde son derece iyi biçimde analizinin yapılıp bir takım
sonuçlar çıkarılmasına bağlanmaktadır. Bu araştırmalarda özellikle orta sınıfın
satın alma tercihleri, modaya, teknolojiye, servis sektörüne olan yaklaşımları
sürekli olarak ölçümlenmekte ve değişimler ve bulgular sürekli olarak yönetime
raporlanmaktadır.
Ülkelerin kendine özgü yapıları, kültürlerine göre
yapılanmayı başaran grup örneğin Şili’deki yaklaşımını Arjantin’de uygulamamış
ve yaptığı pazar araştırmaları sonucunda Arjantin’in son derece modaya düşkün
ve güncel giysilere düşkünlüğü fark edilerek bu süpermarketlerde özellikle bu
konuda söz sahibi firmalara mağazalarında bölümler ayırmışlardır. Yapılan
araştırmalarda Arjantin’e yerleşen büyük oranda Avrupa’dan göç edenlerin Latin
Amerikalılara göre daha gelişmiş zevkleri olması ve toplumun bunu takip etmesi
ortalama mağazacılığın Arjantin’de başarılı olmasını önlemiştir.
Şirket mevcut perakende mağazacılığı ile birlikte FASA
adlı eczane zincirini işletmekte, çeşitli alanlarda üretim yapmakta ayrıca
kredi kartı operasyonunu, seyahat acenteliğini, sigorta hizmetlerini çok
gelişmiş bir anlayışta vermektedir. Diğer yandan iş yaptığı çok sayıdaki iş
alanında önemli oyuncularla ilişkiler kuran grup bazen bu şirketlerden hissede almaktadır.
Video kulüp işletmeleri, benzin istasyonları, sinema, telefon operatörleri, gazete
dağıtım şirketleri gibi çok çeşitli alanlarda yatırım yapmış olan grup bu
sayede iş ilişkilerini daha iyi biçimde yönettiğini düşünmektedir.Zaman zaman yabancı şirketlerlede ortaklık deneyen grup çoğunlukla, belirli bir süre sonunda bu şirketlerle anlaşmazlığa düşerek ortaklıkları devam ettirememiştir.Bu noktada lokal şartların global uygulamalarla yönetilmesinde kendi açılarından risk gördükleri sonucunu çıkarmak mümkündür.
1997 yıl Şili’de çok önemli bir kriz yılı olmasına rağmen Falabella lokal bir acente ile ortaklığa gitmek sureti ile sigortacılık alanında da yatırıma gitmiştir. Sigortacılık alanında süpermarketlerin bilgi bankalarını kullanarak belli ürünlerdeki piyasa paylarını yüzde kırklara kadar yükselterek o alanda piyasayı kontrol etmesi başarı hikayesi olarak anlatılmaktadır.
1997 yıl Şili’de çok önemli bir kriz yılı olmasına rağmen Falabella lokal bir acente ile ortaklığa gitmek sureti ile sigortacılık alanında da yatırıma gitmiştir. Sigortacılık alanında süpermarketlerin bilgi bankalarını kullanarak belli ürünlerdeki piyasa paylarını yüzde kırklara kadar yükselterek o alanda piyasayı kontrol etmesi başarı hikayesi olarak anlatılmaktadır.
Özellikle Falabella yöneticilerini, çalıştığı lokal
pazarlarda bilinen önemli şahsiyetlerden seçmektedir.Yabancı yöneticilere itibar etmeyen şirket bu noktada lokal yöneticilerin lokal şartlara uyumunun daha önemli ve sonuçlarının daha başarılı olduğu iddiasını sürdürmektedir.Lokal Yöneticilerin şirket
kültürüne uygun olmasına özellikle dikkat eden grup ,uzun vadeli ,sürekliliği olan bir
yönetim anlayışını tercih etmektedir.2007 yılında grup Forbes tarafından Latin Amerika’nın
en iyi yönetilen grubu olma başarısını göstermiştir.
Güney Amerika’da doğup büyüyen piyasaya giren yabancı
gruplardan çekinmeyen ve gelişimini sürekli devam ettiren, bazen bu
uluslararası firmaların o ülkeleri terk etmesine neden olacak kadar başarılı
sonuçlar alan Falabella özellikleri ile lokal firmalara örnek olacak bir
performansı bugüne kadar sürdürmüş bulunuyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder