Sigorta şirketleri ile acentelerinin uyumu piyasaya son
derece olumlu yansır ve hem sigorta şirketinin hem de acentesinin gelişmesine
son derece önemli katkı sağlar.
Öncelikle akıldan çıkarılmaması gereken nokta her iki
kurumun birbirine güven duyması ve çalışmalarında herhangi bir art niyet
aramamasıdır. Bu güven ortamının oluşturulamaması durumunda her işlemde ve her
uygulamada taraflar birbirinden kendilerinin aleyhine bir yaklaşım beklediklerinde
çalışmak gerçekten son derece zordur. Bu tabii ki şirket yöneticilerinin açık, şeffaf,
iletişim kanalını acentelere açması ve genelde uygulamalarında tutarlı olmasına
bağlıdır. Bu, acente tarafında da şirketi doğru bir partner olarak gördüğü ve
şirketi "kullanmadığı" izlenimini şirket yöneticilerine hissettirmesi
ile gerçekleşir.
Sigorta şirketinin istikrarlı bir strateji oluşturması ve
bunu acenteleri ile paylaşması acentenin bu beraberlikte önünü görmesi
bakımından son derece önemlidir. Acenteler müşterileri karşısında çalıştığı
sigorta şirketinin uygulamalarını anlatırken o sigorta şirketine olan
itimatlarını da anlattıkları zaman müşteri güvenini kazanırlar. Aksi takdirde
sürekli değişen uygulamaları açıklamakta ve istedikleri sonucu
almakta zorlanırlar.
Bir diğer önemli kıstas ise o şirketin dağıtım kanalı
stratejisinde "acenteliğin" yerinin acente tarafından doğru
anlaşılmasıdır. Sigorta şirketinin banka kanalını ya da diğer kanalları ön
planda tutan bir yaklaşımı var mı? Bu yaklaşım acentenin rekabet gücünü nasıl
etkiliyor konusu son derece önemlidir. Bu yaklaşım kategorik olarak sadece dağıtım kanallarının arasında olmayıp şirketin diğer
acenteleri arasında da yapılıyorsa da bu acenteyi müşteri karşısında zayıf duruma düşürür ve iş
kaybına neden olur.
acenteleri arasında da yapılıyorsa da bu acenteyi müşteri karşısında zayıf duruma düşürür ve iş
kaybına neden olur.
Sigorta şirketinin seçiminde o şirketin içyapısı ve
organizasyonu belki de acenteyi günlük olarak etkileyen en önemli husustur. Acentenin
işini şirketin sağladığı altyapı ile çözüp çözemediği, sorun olan alanlarda ise
şirkete ulaşmaktaki kolaylığı son derece önemlidir. Acente müşteri karşısında
zamana karşı yarışmaktadır ve acentenin o müşterinin işini çözmedeki sürati ve
başarısı müşteri bakımından acenteyi değerlendirdiği tek kıstastır. Acentenin
şirkete ulaşmada zorluk çekmesi şirketin organizasyonun doğru çalışmadığının
bir göstergesidir. Acentenin bu konudaki açığı kapatmak için yapacağı her efor
ona maliyet artışı getirecek ve iş kaybettirecektir.
Sigorta şirketinin fiyatlama becerisi, tarife
uygulamaları, piyasayı takip edebilme yetisi acentenin gelişmesi ve mevcut
portföyünü koruması bakımından önemlidir. Acente sadece diğer sigorta şirketleri
ile rekabet etme yanında bir de çalıştığı sigorta şirketinin diğer kaynakları
ile karşı karşıya geleceği bir fiyatlama modeli ile çalışıyorsa ciddi anlamda
yıpranacak ve bunu müşterilerine
açıklamakta zorluk çekecektir. Acente bu konuda şirketinin uygulamalarını benimserse müşterisini eğitebilecek ve ona rakiplere olan üstünlüklerini anlatmayı mutlaka deneyecektir.
açıklamakta zorluk çekecektir. Acente bu konuda şirketinin uygulamalarını benimserse müşterisini eğitebilecek ve ona rakiplere olan üstünlüklerini anlatmayı mutlaka deneyecektir.
Sigorta şirketlerinin hangi portföyü yönetmede ne derece
başarılı olduğu ve acentenin portföy yapısı yine şirket seçiminde son derece
önemli bir kriterdir. Sigorta şirketinin branş yönetim tercihleri ile acente
portföyünün uyuşmaması acentenin gelişmesine ciddi anlamda etki eder.
Sigorta şirketinin mali durumu, nakit akışı, piyasadaki
konumu, yöneticileri; acentenin şirket seçiminde son derece önemlidir. Bu konu
acentenin müşterilere karşı mükellefiyetini tam ve zamanında yerine getirmesini
önlerse, acente sadece o müşteriyi kaybetme riski ile karşı karşıya kalmaz tüm
portföyünün bundan etkilenmesi mümkün hale gelir ki bu da acentenin sonu olur.
En son olarak acenteye sağlanan imkanlar ki; bunların
başında komisyon gelir. Şirketin komisyon sistemi acentenin büyüyüp gelişmesine imkân veriyor mu, diğer
yandan acentenin gelişmesi için
eğitim programları yeterince
yapılıyor mu, başarılı acentelerin bir araya getirilip iyi örneklerin paylaşıldığı organizasyonlar gerçekleşiyor mu gibi konular acentenin doğru şirket seçimi bakımından önemlidir.
eğitim programları yeterince
yapılıyor mu, başarılı acentelerin bir araya getirilip iyi örneklerin paylaşıldığı organizasyonlar gerçekleşiyor mu gibi konular acentenin doğru şirket seçimi bakımından önemlidir.
Bu yazıyı okuyan acentelerin çoğu bu maddeleri bildiğini
düşünebilir ancak geçmiş portföyleri ile bugün geldikleri noktayı mukayese
ettiklerinde aslında bu maddeleri doğru uygulamadıkları görülmektedir. Daha
ziyade mevcutla devam etme, yeni bir arayıştan korkma, mevcut şirketinden şikâyet
etmeyi gelişmekten daha fazla önemseme, tembellik gibi nedenlerle bu değişimi
yapamadıkları ve yavaş yavaş tükenmeye doğru gittikleri görülmektedir.
Önümüzdeki dönem şirket seçiminde “big data” ve data
analiz becerileri ile acentesinin gelişimine katkı sağlayan şirketlerin ön
planda tutulacağını, diğer yandan şirketin dijital yaklaşımların ve mobil çözümlerin
de önem kazanacağını ancak bu yaklaşımı teorik olarak anlatan şirketlerin değil
bunları iş yapış biçimine monte eden ve işleri gerçekten çözen şirketlerin
seçileceğini de eklemek isterim.
Yine süper bir yorum.Elinize sağlık ,son iki paragrafı bir kaç kez okumakta ve değerlendirmekte fayda var diyorum.
YanıtlaSilKemal bey teşekkürler,
SilCemal Bey, yine güzel bir yazı olmuş. kaleminize sağlık.
YanıtlaSilMaalesef siz geç anlaşılan bir yönetici oldunuz. Yıllardır söylemleriniz önce anlaşılmadan eleştirildi sonrasında taklit edildi. Global düşünce ve ölçek ekonomisi, istatistikin önemi şu günlerde nihayet anlaşılmaya başlandı. Bileşik rasyoda maliyet kontrolu yapmadan yada oranını düşürmeden aynı fiyatı verme tuzağına düşen nice şirketler geldi geçti. Uyardınız anlamadılar hala anlamayanlar var, ama anlayacaklardır. Brokerlerin Türkiye'de gerçek Broker olmadıklarını ilk siz söylediniz. Buda yeni yeni tartışılır oldu. Kurumsallaşma ve maliyet analizinin önemi yeni yeni anlaşıldı.
Ben 22 yııldır istatistik yapan bir Acente oldum. 20 yıl önce ortalama kasko fiyat eğrisini grafiğini çıkarmıştım. Şirketler şimdi istatistik yapmaya başladı maalesef. Bende sizin gibi yazıyorum yazmaya devam edeceğim. Lütfen sizde yazın sigortacılıkta aydınlanma çağına ihtiyacımız var.Bu gün söylediklerinizn pek çoğu gelecekte çok değerli olacak düşünceler. Ancak iyi olan gelecekte değerli olacak bir fikre ve düşünceye şimdiden sahip olup ilerlemektir. Yazılarınızı düşünerek okumaya devam edeceğim.
Sevgi ve Saygılarımla,
Eyyup Çelik
Eyyup bey teşekkürler,umarım aydınlanma çağını çok geçmeden yakalarız,sevgiler
SilCemal Bey tespitleriniz çok doğru.
YanıtlaSilBu günkü şartlar itibarı özellikle poliçe satmak ve satın almakta tek kriterin fiyat olarak görüldüğü bir dönemde tek şirket ile çalışarak ayakta kalabilmek mümkünmüdür ? En basit bir trafik poliçesi için bile en az 10 şirketten fiyat alınan bir ortamdayız. İş paylaşımları had safhadadır.
Burada acente ve şirket arasındaki olması gerekenleri bütün yönleri ile açıkça anlatmışsınız. Fakat birde bunun sigortalı ayağı varki inanın orada durum çok daha sıkıntılı.
Ortaya yeni çıkan ve çıkmaya devam eden acente harici yapılanmalar sigortalıların kafasını son derece karıştırmaktadır.
Biz acenteler sigorta şirketlerinden çalıştığı her aracısına eşit şartlarda pazarlama imkanı istiyoruz. Ayrıcalıklı poliçe satan aracılar istemiyoruz.Sigortalıların aynı aracını aynı teminatlarda aynı şirketin iki ayrı aracısından farklı fiyata almasını hem rekabete aykırı buluyoruz. Müşterinin aldatılmışlık hissi duyduğu bu durumda sigortalılara karşı ne kadar zor duruma düştüğümüzü sizin tecrübe ve taktirlerinize sunuyorum.
Saygılarımla
Zorlukları biliyorum Kemal bey,acente kimliğini doğru oturtmak ve bu kimliği sigortalı nezdinde bir doktor,bir avukat gibi başvurulan konunun üstadı kişi haline getirmek gerek,
SilCemal Bey bundan tam 30 sene önce severek başladığım acentelik mesleği tıpkı sizin tarifinizdeki doktorluk ve avukatlık gibi saygın bir meslekti. O zamanlar sigorta poliçeleri promosyon malzemesi değildi ! Serbest tarife yoktu ve hizmet ön planda idi ! Sigorta cinleri, perileri, keçileri v.b. oluşumlar yoktu. Bir acentenin yüzlerce şubesi yoktu. Bu gün bilinçli çok az sayıda sigortalıyı tenzih ediyorum artık bu kriterlere bakılmıyor. Halbuki bir ameliyat olacağımız zaman işinin ehli en iyi uzman doktoru yada seneler sonunda prof. olmuş doktoru arıyoruz. Bir davamız olduğunda en iyi avukatı istiyoruz. Fakat acentelikte durumun şu anda öyle olmadığını sizinde söylediğiniz gibi başvurulan konunun üstadı kişi haline getirmek gerek sözünüzden çok açık anlıyoruz. Saygılarımla.
SilBen kendimi Cemal beyi cabuk ve iyi anlayanlardanim olarak kabul ediyorum. Patron bunu surekli dile getirdi ancak arkadaslarim anlamakta zorlandilar.
YanıtlaSilSevgili adasim agzina,yuregine ve kalemine saglik. Seninle ayni fikirde olanlar milyoner oluyorlar. 👏👏👏👏
Ben kendimi Cemal beyi cabuk ve iyi anlayanlardanim olarak kabul ediyorum. Patron bunu surekli dile getirdi ancak arkadaslarim anlamakta zorlandilar.
YanıtlaSilSevgili adasim agzina,yuregine ve kalemine saglik. Seninle ayni fikirde olanlar milyoner oluyorlar. 👏👏👏👏
Cemal bey,acentelerimizin başarılı olmasından para kazanmasından mutluluk duyar son derece memnun oluruz,
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilCemal Bey, mükemmel bir değerlendirme olmuş kaleminize sağlık. Sizin kadar deneyimli ve yetenekli bir yöneticinin görüşlerini bu yalınlıkta paylaşması biz acenteler için bulunmaz bir nimet, umarım diğer yöneticilere de örnek olursunuz. Big data ve dijital analiz konularında biz acentelere neler öğütlersiniz? Sizce piyasadaki yazılımlar alınmalı mı yoksa şirketler zaten bu konulardaki eksiklerini giderecekler midir? Sevgi ve saygılarımla
YanıtlaSilçok tşkler,acentelerinde bu konuda çalışma yapması ve müşterisini iyi tanıması adına bu çalışmaları geliştirmesi gerek,çoklu acente modelinde şirketlerin yapacağı uygulamalar acentelerin işini çözmeye yetmeyecektir,
SilCemal bey, alışılmışın dışında bir yönetici vasfınız var ve bunu hep korudunuz sizi tebrik ediyor. Saygılar sunuyorum.
YanıtlaSilSevgili Mesut tşklr
SilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilBu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSilCemal Bey, her zamanki gibi mükemmel bir değerlendirme olmuş, sizin öğütleriniz tavsiyeleriniz biz acenteler için nimet.
YanıtlaSilSaygılarımla.
Emin bey çok tşkler
SilCemal Bey Merhaba,
YanıtlaSilİlkin yeni göreviniz hayırlı olsun ...Yazınızı merakla okudum ve bu işin içinde olanlara önemli ipuçları verdiniz. Yazınızı, acente kurmayı düşünen kardeşimle hemen paylaşıyorum. Paylaşımınız için teşekkürler.
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil